شگفت‌انگیز‌ترین کتابخانه‌های دنیا را می‌شناسید؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواندن کتاب برای بسیاری از افراد امری لذت‌بخش و دوست‌داشتنی است. حال اگر مطالعه کتاب در فضای تاریخی و زیبا انجام شود، لذت آن دو چندان می‌شود.
کتابخانه‌ های شگفت‌ انگیز

در سراسر دنیا کتابخانه‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد که هرساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. آنچه که باعث می‌شود اینگونه کتابخانه‌‌ها به جاذبه‌های شگفت‌انگیزی در دنیا تبدیل شود، معماری ساختمان و کتاب‌های خطی و خاصی است که در این کتابخانه‌ ها قرار دارند. در این مطلب تعدادی از این کتابخانه‌ های شگفت انگیز در دنیا را بررسی می‌کنیم. چنانچه علاقه‌مند هستید درباره این کتابخانه‌ های شگفت‌ انگیز بدانید تا پایان مطلب با دلتامگ همراه باشید.

زیباترین کتابخانه‌ های دنیا چه ویژگی‌هایی دارند

هنگامی که صحبت از کتابخانه می‌شود بسیاری از ما آن را مکانی می‌دانیم که می‌توانیم چند ساعت با آرامش در آن مطالعه کنیم. اما در سراسر دنیا تعدادی کتابخانه هستند که قبل از ورود به داخل آن زیبایی و معماری خاص ساختمان، ما را شگفت‌زده می‌کند. از سوی دیگر مساحت این کتابخانه‌ ها به حدی بزرگ است که به مجموعه تاریخی تبدیل شده‌اند و تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

کتابخانه‌ های شگفت‌ انگیز

کتابخانه کلمنتینوم پراگ

در سال 1772 در جمهوری چک شهر پراگ، کتابخانه‌ ای با سبک معماری باروک ساخته شده که جزو زیباترین کتابخانه‌ های جهان به شمار می‌رود. در فضای داخلی این کتابخانه، یک برج ستاره‌شناسی با ارتفاع 67 متر قرار دارد. این برج در سال 1775 به عنوان مرکز آب و هواشناسی استفاده می‌شد. در این کتابخانه سالنی با آینه‌کاری‌های بی‌نظیر وجود دارد که قدمت آن به قرن 18 میلادی برمی‌گردد و برای کنسرت‌های موسیقی کلاسیک از آن استفاده می‌شود. آنچه که باعث می‌شود تا این کتابخانه در تمام دنیا شناخته شود، نقاشی‌های خیره کننده‌ای است که در سقف ساختمان کلمنتینوم طراحی شده است.

در ابتدای ساخت، کتابخانه کلمنتینوم مساحت زیادی نداشت. در قرن 17 یسوعی‌ها که عضو انجمن فرقه مسیحیان بودند تصمیم به گسترش این کتابخانه گرفتند. گسترش این پروژه، چیزی حدود 170 سال طول کشید. به همین دلیل است که ساختمان‌های این مجموعه به سبک‌های مختلف معماری ساخته شده‌اند. اکنون این کتابخانه که قدیمی‌ترین کتابخانه جمهوری چک نیز محسوب می‌شود، توسط اداره فرهنگ آن کشور مدیریت می‌شود. این کتابخانه دارای  6 میلیون جلد کتاب و مجموعه اسناد بوده که هر ساله حدود 70 هزار عنوان جدید نیز به آن‌ها افزوده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  تکلیف نام نویسی مردان مجرد در نهضت ملی مسکن مشخص شد

کتابخانه کلمنتینوم پراگ

کتابخانه کالج ترینیتی دوبلین (ایرلند)

در سال 1592 بزرگ‌ترین کتابخانه تحقیقاتی دنیا در شهر دوبلین در کشور ایرلند ساخته شد که جزو قدیمی‌ترین و معتبر‌ترین کتابخانه‌‌ها در دنیا به شمار می‌رود. دوبلین از شهرهای بزرگ کشور ایرلند است که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. در این کتابخانه بیش از ۶ میلیون کتاب چاپی، خطی، نقشه و موسیقی وجود دارد که معتبرترین آن‌ها نسخه‌های خطی مانند کتاب کلز و کتاب دورو، هنری جونز است.

کتابخانه کالج ترینیتی دوبلین

کتابخانه بین المللی کتاب عکس، ایواکی ژاپن

در سال 2005 در فوکوشیمای ژاپن، موزه کتابخانه‌‌ای توسط  تادائو آندو تاسیس شد. این کتابخانه به گونه‌ای طراحی شد که برخلاف سایر کتابخانه‌ ها، کتاب‌ها در قاب‌هایی روبه‌روی مخاطب قرار گرفته است. هدف از این طراحی این است که مخاطب با دیدن جلد کتاب، بتواند کتاب مورد نظر خود را انتخاب کند. آندو  در ساخت این کتابخانه از بتن، چوب و شیشه استفاده کرد. آندو در تلاش بود در این کتابخانه شرایطی را فراهم کند، تا افرادی که برای مطالعه به آنجا می‌آیند آرامش بیشتری داشته باشند. به همین دلیل برای این کتابخانه پنجره‌های بزرگی در نظر گرفت که ویوی آن رو به اقیانوس آرام باشد.

کتابخانه بین المللی کتاب عکس، ایواکی ژاپن

نتیجه‌گیری: اگر به آثار تاریخی علاقه دارید مطالعه و بازدید از کتابخانه‌ های شگفت‌ انگیز می‌تواند بهترین سرگرمی برای اوقات فراغت شما باشد.

پیشنهاد مطالعه: «هر آنچه که باید درباره برج پیزا بدانید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

5 کاربرد فرش گرد در دکوراسیون که کسی به شما نمی‌گوید

برای بسیاری از مردم، فرش آن است که چهار ضلع و چهار گوشه داشته باشد. اغلب هنگام خرید فرش سر…