اهمیت نورپردازی اصولی در دفتر کار

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهم‌ترین بخش در معماری ساختمان نحوه صحیح نورپردازی است. در ساختمان‌های اداری اهمیت این موضوع دوچندان می‌شود؛ چرا که اگر نورپردازی اصولی انجام نشود، می‌تواند اثر منفی بر راندمان کاری افراد بگذارد.
نورپردازی اصولی در دفترکار

باتوجه به اینکه چشم ارتباط نزدیکی با مغز دارد، ۸۵ درصد از اطلاعاتی که از محیط بیرون دریافت می‌کنیم از طریق حس بینایی ما منتقل می‌شود؛ بنابراین اهمیت نور در محیط برای انسان بسیار بیشتر از صدا و حس لامسه است. ممکن است بارها با این صحنه مواجه شده باشید که هنگام وارد شدن به محیط با نور رنگارنگ و گرم، حس آرامش عمیقی به شما دست دهد و بلعکس در محیط‌‌هایی با نور سرد، استرس در شما ایجاد می‌شود. نورپردازی اصولی در دفترکار باعث می‌شود هنگام انجام کارهای خود، سرعت و دقت بیشتری داشته باشید. رعایت اصول نورپردازی در دفترکار باعث می‌شود تا آمار خستگی چشم، سردرد و اضطراب در کارمندان پایین بیاید. در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید تا به نکات مهم هنگام نورپردازی دفترکار بپردازیم.

اهمیت نورپردازی اصولی در دفترکار

رعایت اصول نورپردازی در دفترکار نتایج مثبتی به همراه دارد. نورپردازی مناسب محیط کار باعث می‌شود حس صمیمیت بین کارمندان بیشتر شود و کار با سرعت بیشتری انجام گیرد بدون اینکه کارمندان احساس خستگی داشته باشند. در ادامه به برخی از نکات نورپردازی محیط کار می‌پردازیم.

بررسی پلان و طراحی دفتر کار

قبل از اینکه اقدام کنید و برای نورپردازی ساختمان وسایل لازم را بخرید، باید در ابتدا پلان دفترکار مانند تعداد اتاق، ارتباط هر اتاق با یکدیگر و متراژ فضا را بررسی نمایید. بدون اینکه پلان‌ها را بررسی کنید نمی‌توانید هماهنگی لازم را هنگام چینش لامپ‌ها رعایت کنید.

نورپردازی اصولی در دفترکار

تعیین نور سقف یکی از موارد نورپردازی اصولی در دفترکار

مهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین مسئله هنگام نورپردازی اصولی در دفترکار، تعیین نور سقف است؛ چرا که مهم‌ترین منبع نور برای کارمندان نور سقف است و باید به قدری متعدد و روشن باشند که تمام فضای اتاق را روشن کند؛ اما روشنایی نباید به قدری باشد که چشم کارمندان را اذیت کند. اگر نور سقف روشنایی زیادی دارد، آن را مستقیما بالای میز کارمند نگذارید.

مطلب پیشنهادی:  6 وسیله در خانه‌ شما که منبع کثیفی هستند!

استفاده از نور طبیعی را فراموش نکنید

نهایت استفاده از نور طبیعی در ادارت باعث بالارفتن راندمان کاری کارمندان می‌شود و برق کمتری استفاده می‌شود؛ بنابراین در ابتدا سعی کنید بیشترین استفاده را از نور طبیعی ببرید و در نهایت به سراغ نور مصنوعی بروید.

هر قسمت از دفترکار باید نورپردازی متفاوتی داشته باشد

بهترین نورپردازی برای اتاق‌های گفتگو یا کنفرانس نور محیطی است؛ در فضاهایی که نوشتن یا خواندن متن زیاد انجام می‌شود، نور باید روشن و مستقیم باشد. البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر کارمندان بیشتر با کامپیوتر کار می‌کند، باید از نور محیطی روشن و غیرمستقیم استفاده کرد.

نورپردازی اصولی در دفترکار

استفاده از لامپ های ال‌ای‌دی در نورپردازی اصولی در دفترکار

امروزه بسیاری از ادارات به دلیل قیمت پایین از لامپ‌های مهتابی قدیمی استفاده می‌کنند؛ اما این لامپ‌ها به دلیل نور زیاد می‌تواند اثر منفی بر سلامت کارمندان بگذارند. چنانچه کارمندان برای مدت طولانی در معرض نور لامپ‌های مهتابی قرار بگیرند، دچار خستگی مفرط می‌شود. علاوه بر موارد نام‌برده این‌گونه لامپ‌ها گاهی سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند که آزاردهنده هستند.

توجه به شاخص لامپ

نور تا حدودی می‌تواند رنگ اشیا را متفاوت جلوه دهد؛ بنابراین برای انجام نورپردازی اصولی در دفترکار، لازم است به شاخص تجسم رنگ منبع نور توجه داشته باشید. هرچه این شاخص مطلوب‌تر باشد، منبع نور، رنگ اشیا را واقعی‌تر نشان خواهد داد و فشار کمتری به چشم‌ها وارد می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: نمای کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

انواع سایبان متحرک ماشین مناسب برای فضاهای کوچک

یکی از روش‌های موثر برای محافظت از وسیله نقلیه در تابستان و زمستان، ساخت یک سایبان برای ما…