نکات بسیار مهم در خرید ملک مشاع

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای فروش ملک مشاع حاصل نمودن اطلاعات کامل در مورد ملک و طرف قرارداد و همچنین رعایت حقوق اشخاصی که در مال مشاعی ذی‌نفع می‌باشند بسیار حائز اهمیت است.
فروش مال مشاع

ملک مشاع ملکی است که به دو یا چند نفر به صورت اشتراکی تعلق داشته باشد. برای نمونه می‌توان به ملکی اشاره کرد که بعد از فوت پدر خانواده به فرزندان به ارث می‌رسد.

ملک مشاع به علت ذی‌نفعان متعدد، ویژگی‌های خاص خود را دارد که از سایر املاک آن را متمایز می‌نماید. در برخی موارد ممکن است خرید و فروش ملک مشاع با چالش‌های خاصی روبرو باشد. اگر قصد خرید آپارتمان یا خانه‌ای را دارید که مشاعی می‌باشد با این مطلب از دلتا مگ همراه باشید.

خانه اولی‌هانحوه فروش ملک مشاع

ملک مشاع ملکی است که تمام شرکا در تمام نقاط آن شریک و سهیم هستند. یعنی هیچ یک از شرکا نمی‌تواند بخش مشخصی از ملک را متعلق به خود بداند.

افراز املاک مشاع که جریان ثبتی آنها خاتمه یافته باشد اعم از این‌که در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشند، در صورتی‌که مورد تقاضای یک یا ‌چند شریک باشد با واحد ثبتی محلی خواهد بود که ملک مذکور در حوزه آن واقع است. در این‌صورت واحد ثبتی با رعایت کلیه قوانین و مقررات، ملک مورد تقاضا‌ را افراز می‌نماید.

مقاله مرتبط :

«چگونه می‌توان املاک مشاع را تقسیم کرد؟»

محل سکونتحالت اول فروش ملک مشاعی

حالت اول آن است که تمام وراث با هم توافق کنند که ملک را با هم بفروشند و همگی با هم در جلسه فروش حضور داشته باشند. همچنین وکیل حتما باید وکالت بلاعزل داشته باشد که می‌تواند به عنوان نماینده قانونی آن‌ها حضور پیدا کند.

مطلب پیشنهادی:  قبل از خرید یا اجاره خانه به این نکات توجه کنید

بنابراین در این حالت رضایت همگی، حضور همگی و در نهایت امضای آنها یا نماینده قانونی در قرارداد فروش ضروری است. در نهایت نیز ثمن معامله به نسبت سهم آن‌ها بین افراد تقسیم می‌شود.

حالت دوم فروش املاک مشاع

حالت دوم زمانی است که یک یا چند نفر از شرکا قصد فروش ملک را نداشته یا آنکه می‌خواهند نسبت به تفکیک سهم خود اقدام کنند. در اینجا بحث افراز و تفکیک پیش می‌آید.

لازم به ذکر است که بگوییم حتی اگر یک نفر از شرکا نیز حاضر به فروش ملک خود نباشد، باز هم با حالت دوم روبرو خواهیم بود. بنابراین برای فروش ملک مشاع در حالت اول، رضایت تمامی شرکا لازم است.

پیشنهاد مطالعه :

«نحوه تقسیم املاک مشاع»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…