نکات حقوقی انجام معامله با چک

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در معامله با اشخاص و پیش از دریافت نمودن چک، حتما از حساب شخص استعلام بگیرید. استعلام از حساب افراد نشان می‌دهد که آیا شخص می‌‎تواند به تعهدات خود عمل نماید؟
فروش خانه

صدور چک برای معامله روشی مرسوم در خرید آپارتمان است. امروزه اغلب مردم برای انجام معاملات خود این روش را برمی‌گزینند.

همان‌طور که می‌دانید مطابق قانون جدید صدور چک، افراد بدحساب و دارای چک برگشتی، واجد شرایط دریافت دسته چک جدید نیستند و نمی‌توانند از چک برای انجام معاملات خود استفاده نمایند.

برای کسب اطلاعات در حوزه معاملات املاک و خرید آپارتمان از طریق صدور چک، با این مطلب از دلتا مگ همراه ما باشید.

اجرا گذاشتن چک تخلیه

انواع روش‌های صدور چک برای معامله

صدور چک عادی

استفاده از چک عادی، یکی از روش‌های صدور چک برای معامله است. چک‌هایی که صاحب حساب جاری صادر می‌کند و به طلبکار خود می‌دهد. این چک‌ها اعتباری ندارند و با توجه به خطراتی که پیش رو دارند در معاملات مسکن رواج کمتری نیز دارند.
در معاملات مسکن تنها افرادی که به هم اطمینان دارند از این نوع چک‌ها در معاملات خود استفاده می‌کنند. بطور کلی می‌توان گفت بهتر است در معاملات مسکن از چک‌های شخصی استفاده نشود.

مقاله مرتبط :

«نحوه استفاده از چک در معامله ملک»

استفاده از چک تضمینی در پرداخت‌ها

صدور چک بانکی تضمینی

این نوع چک یا همان چک رمزدار توسط بانک و به عهده همان بانک صادر می‌شود. این نوع از چک توسط بانک تضمین می‌شود و با پول نقد تفاوتی ندارد.
یکی از مزایای مهم این چک این است که اگر فرد مورد نظر فوت کند یا ورشکسته شود در پرداخت آن هیچ تاثیری ندارد.
این چک بیشتر در معاملات بانکی مرسوم است. تنها مشکلی که این چک دارد این است که در صورت مفقود شدن، شخص دریافت کننده باید سریع به بانک اطلاع دهد که بانک جلوی آن را بگیرد. چرا که اگر شخصی چک را پیدا کند می‌تواند آن را سریع نقد کند.

مطلب پیشنهادی:  محله پونک تهران کجاست؟

صدور چک بین بانکی تضمینی

این نوع چک توسط بانک تضمین می‌شود. با این تفاوت که چک به نام طرف معامله و با شماره حساب او صادر می شود. در این نوع چک هیچ کس جز شخص دریافت کننده چک قادر به دریافت مبلغ آن نخواهد بود. مشکلی که این نوع از چک دارد این است که به حساب طرف واریز می شود و امکان دریافت نقدی آن وجود ندارد.
در حالت کلی چک بانکی عادی، کمترین امنیت در هر نوع از معاملات را دارد. چک های تضمین شده رمزدار بانکی یا بین بانکی بهترین گزینه‌ها برای پرداخت ثمن معامله هستند.

پیشنهاد مطالعه:

«نحوه استفاده از چک در معامله ملک»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…