شرایط دریافت وام خانه اولی‌ها

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در شرایطی که خانه‌ اولی‌ها پرمصرف‌ترین متقاضیان در بازار مسکن به شمار می‌آیند، نیاز است هزینه دریافت وام برای آن‌ها کاهش یابد. اما شاهد آن هستیم که پروسه دریافت وام این گروه از متقاضیان پیچیده‌تر از سایر متقاضیان دریافت وام است.
خانه اولی‌ها

به گزارش دلتامگ به نقل از دنیای اقتصاد، خانه‌ اولی‌ها در همه کشورها از بیشترین حمایت اعتباری برخوردار هستند. اما در ایران به جای یک پشتیبانی موثر بانکی، خانه اولی‌ها مشمول هزینه سربار وام می‌شوند. از سوی دیگر بررسی‌ها حاکی از آن است که 30 درصد از هزینه کل وامی که خانه اولی‌ها دریافت می‌کنند، صرف هزینه برای دریافت آن وام می‌شود. بنابراین در خوشبینانه‌ترین حالت از کل وام، 70 درصد آن برای خرید خانه باقی می‌ماند.

اما آنچه که قابل تامل است این است که تمام این هزینه‌ها، قبل از پرداخت وام به متقاضی از آن‌ درخواست می‌شود. در حالی که اگر متقاضی از منابع مالی کافی برخوردار بود، دیگر نیازی به دریافت وام نداشت. ارقام دریافتی از متقاضی، هزینه دریافت تسهیلات نامیده نمی‌شود، بلکه به عنوان عوارض خرید خانه اول، از متقاضی دریافت می‌شود.

خانه اولی‌ها

شرایط پرداخت وام خرید خانه

پر مصرف‌ترین شکل تقاضا در بازار مسکن، خانه اولی‌ها و دسته دیگر خرید آپارتمان برای غیر خانه اولی‌ها است. این درحالی است که متقاضیان برای خرید خانه مورد نظر خود نیاز به دریافت وام دارند تا هزینه خود را تکمیل کنند. اما سیستم حمایتی در نظر گرفته شده برای پرداخت وام، به گونه‌ای است که 30 درصد از کل هزینه وام برای خرید اوراق جهت دریافت تسهیلات و همچنین هزینه‌های صدور سند رهنی، برای آنکه ملک خریداری شده را در رهن بانک قرار دهند از متقاضی کسر می‌شود.

 

خانه اولی‌ها

قیمت اوراق در بیشترین حد خود قرار گرفت

بررسی آمار در تیرماه سال جاری گویای آن است که قیمت اوراق، به تاریخی‌ترین حد ممکن رسیده است. این درحالی است که یک زوج جوان برای دریافت وام مسکن به ارزش 480 میلیونی برای خرید خانه در تهران، نیاز دارد 960 فقره اوراق تهیه کند. در حالی که ارزش هر فقره حدود 130 هزار تومان است. در نتیجه متقاضی دریافت وام، باید مبلغ 125 میلیون تومان اوراق تهیه کند که معادل 26 درصد از کل مبلغ وام است. اما هزینه دریافت وام برای متقاضیان خرید مسکن، تنها به هزینه خرید اوراق محدود نمی‌‌شود. متقاضی زمان دریافت وام، باید هزینه سنگینی بابت صدور سند رهنی نیز پرداخت کند.

مطلب پیشنهادی:  ساخت مسکن در ۷ هزار هکتار زمین

خانه اولی‌ها

تاثیر وام  مسکن بر قدرت خرید مردم

با توجه به محاسبات انجام شده، بعد از کسر مبالغ ذکر شده از کل وام، مبلغی حدود 338 میلیون تومان برای متقاضی باقی می‌ماند. با در نظر گرفتن بازار کنونی مسکن با این مقدار بودجه در تهران می‌توان ۸ متر مربع واحد مسکونی تهیه کرد این میزان در شهرهای بزرگ بطور متوسط معادل 19 مترمربع است. در حالیکه شهر تهران به دلیل قدرت پوشش بیشتر امکان خرید راحت‌تر است، اما این میزان وام برای خرید آپارتمان در شهر تهران کافی نیست.

نتیجه‌گیری: با توجه به تاثیری که خانه‌ اولی‌ها می‌توانند بر بازار مسکن بگذارند، انتظار می‌رود در چنین شرایطی مراحل دریافت وام برای آن‌ها بسیار راحت‌تر از سایر گروه‌های دیگر باشد.

پیشنهاد مطالعه:«شرایط دریافت وام مسکن یکم»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…