شرایط فسخ قرارداد اجاره مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: تا پایان تیر‌ماه در صورت ایجاد بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز، سامانه صدور کد رهگیری به این سازمان منتقل می‌شود.
قرارداد اجاره

به گزارش دلتامگ به نقل از اقتصاد نیوز، با استناد به مصوبه‌ای که در 28 خرداد از سوی سران سه قوا اعلام شد، سقف مجاز برای قراردادهای اجاره در تهران 25 درصد و در کلانشهر‌ها 20 درصد تعیین شد. هدف از تعیین چنین مصوبه‌ای، کنترل بازار اجاره است. لذا با اعلام شدن این مصوبه در خرداد 1401 کلیه قراردادها با نرخ تعیین شده به مدت یک‌سال تمدید می‌شوند.

قرارداد اجاره

اما مواردی وجود دارد که باعث لغو قرارداد اجاره می‌شوند. این موارد عبارتند از:

  • در صورتی که مالک، ملک اجاره‌ای را  به فروش رسانده باشد و فروش در سامانه ثبت املاک ثبت شده و کد رهگیری دریافت کرده‌اند در چنین مواردی قرارداد لغو می‌شود.
  • چنانچه مالک قصد تعمیر یا بازسازی ملک را داشته باشد و برای این منظور پروانه ساختمانی را نیز دریافت کرده باشد.
  • در صورتی که مستاجر اجاره‌بها را پرداخت نکرده باشد، و این موضوع به تشخیص مراجع قضایی نیز رسیده باشد.
  • قبول نکردن نرخ جدید مصوبه اجاره از سوی مستاجر
  • هنگامی که مالک فرزندی داشته باشد که ازدواج آن ثبت شده، و مراجع قضایی نیز تشخیص داده باشند که برای سکونت به این واحد نیاز دارند.
  • در صورتی که تائید شود مالک در این شهر فقط یک ملک دارد و برای سکونت به آن نیاز دارد. چنانچه مالک دارای ساختمان‌های متعدد باشد فقط می‌تواند درخواست زندگی در یکی از آن‌ها را داشته باشد.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب در حوزه مسکن هستید، مطلب«تلاش برای خانه‌دار شدن به آرزو برای اجاره نشینی تبدیل شد» را در دلتامگ بخوانید.

مطلب پیشنهادی:  جشن اولی آژانس‌های دلتا، بهمن 1402

قرارداد اجاره

راهکار دولت برای بازار اجاره

در صورتی که اختلاف بین مستاجر و موجر در سامانه اسکان و املاک ثبت شود، مراجعه قانونی موظف هستند به در خواست آن‌ها رسیدگی کنند. رای صادره ظرف مدت یک‌ماه اعلام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: جهت حل بلندمدت و اساسی در کنترل بازار اجاره مسکن و همچنین ساماندهی این بازار، طرح اجاره‌داری حرفه‌ای و احداث ۳۰۰ هزار واحد مسکونی اجاره‌ای در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. همچنین در این راستا مجوزهای لازم از سوی دولت دریافت شده است. با اجرای این طرح‌ها ضمن ایجاد امکان ساماندهی بازار اجاره و کمک به موجرین و مستاجرین، عرضه مسکن استیجاری نیز با افزایش مواجه می‌شود.

نتیجه‌گیری: دولت با کمک وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا علاوه بر کنترل بازار اجاره‌بها تعداد فایل‌های اجاره را نیز افزایش دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «تورم عمومی بر قیمت مسکن پیشی گرفت» را در دلتامگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…