راهکار دولت برای کنترل نرخ اجاره‌بها

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دولت باید در بازار مسکن نقش آفرینی کند. اما این بدان معنی نیست که سازوکار بازار به رسمیت شناخته نشود. وظیفه دولت در بازار مسکن این است که بازار را کارآمد کند. طرح گسترده نهضت ملی مسکن، یک نقش آفرینی از سوی دولت است که بازار مسکن را به سمت ناکارآمدی سوق نمی دهد.
بازار اجاره

به گزارش دلتامگ به نقل از خبرآنلاین، آمارها نشان می‌دهند که در سال‌های جاری نرخ اجاره‌بها 50 درصد افزایش داشته است. این افزایش قیمت باعث می‌شود تا هزینه مسکن در سبد خانوارهای تهرانی به بیش از 80 درصد افزایش یابد. رشد ناگهانی قیمت در بازار مسکن سبب شده تا دولت نسبت به این حوزه با حساسیت بیشتری عمل کند. به همین جهت به دنبال یافتن راهکاری برای کنترل بازار اجاره خانه هستند. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان مسکن عقیده دارند که طرح کنترل قیمت اجاره نمی‌تواند در حوزه مسکن کارآمد باشد. چرا که بازار اجاره در مقایسه با خرید ملک، کمتر مورد تورم قرار گرفته است.

 فرهاد بیضایی کارشناس مسکن، ضمن اشاره به اینکه برای قضاوت درخصوص شرایط بحرانی بازار مسکن به آمارهای دقیق و رسمی نیاز داریم افزود: در صورتی که شرایط بازار ملک بحرانی شود، دولت می‌تواند با تعیین سقف اجاره تا حدودی بازار مسکن را کنترل کند. هرچند که سیاست تعیین قیمت می‌تواند عواقب اجتماعی مخصوص به خود را داشته باشد.

نرخ اجاره بها

مقاله مرتبط:

«ـنکاتی در رابطه با تمدید قرارداد اجاره در سال ۱۴۰۱»

برای آنکه بتوانیم به طور حتم بگوییم که شرایط بازار اجاره در کلانشهرها در وضعیت بحرانی قرار دارد، باید آمار دقیقی از هزینه مسکن در سبد خانوارها به دست آید. اما می‌توان گفت کاهش قیمت اجاره نسبت به تورم در سال 1399 به دلیل تعیین سقف اجاره‌بها بوده است. اما آنچه که باعث شده در سال‌ اخیر قیمت اجاره به طور ناگهانی افزایش یابد، مسئله افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران و رشد مهاجرت است.

مطلب پیشنهادی:  تهرانی‌ها در کدام مناطق می‌توانند مسکن دولتی بگیرند؟

نرخ اجاره بها

کنترل بازار اجاره از طریق خانه‌دار شدن بخش عمده‌ مردم

چنانچه دولت شرایطی را فراهم کند که بسیاری از مردم بتوانند خانه‌دار شوند، درخواست برای اجاره ملک کاهش می‌یابد. در  نتیجه بازار عرضه و تقاضا با هم هم‌جهت می‌شود.

نتیجه‌گیری: دولت در تلاش است تا با ارائه طرح کنترل نرخ اجاره‌بها بازار مسکن را کنترل کرده تا بسیاری از افراد بتوانند خانه‌دار شوند.

پیشنهاد مطالعه:

« تلاش برای خانه‌دار شدن به آرزو برای اجاره نشینی تبدیل شد »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …