جزئیات طرح پیش‌فروش ساختمان

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای آنکه فردی در قراردادهای پیش‌فروش ساختمان مالکیت خود را ثابت کند، لازم است تا قراردادها در دفاتر اسناد رسمی ثبت شوند.
پیش‌فروش ساختمان

به گزارش دلتامگ به نقل از خبرگزاری مهر، در 12 دی‌ماه سال 1389 قانون پیش‌فروش ساختمان تصویب شد. این قانون از 25 ماده تشکیل و به تصویب مجلس رسید. اما اجرائی شدن این آئین‌نامه چندسال به طول انجامید. بلاخره در سال 93 این قانون به مرحله اجرا رسید. تخلفاتی که در حوزه مسکن به وجود می‌آمد مانند فروش آپارتمان به چند نفر باعث شکل‌گیری این آئین‌نامه شد. بر اساس این آئین‌نامه فروشنده باید برای پیش‌فروش هر واحد به جای رفتن به دفتر املاک، در دفتر اسناد رسمی پیش سندی تهیه و امضا کند.

این آئین‌نامه با مخالفان زیادی مواجه شد. بیشتر مخالفان این آئین‌نامه انبوه‌سازان بودند. چرا که معتقدند این قانون فقط به نفع خریدار است و منافع سازنده را در نظر نگرفته است.

پیش‌فروش ساختمان

سازندگان بر این باورند در صورتی که برای یک واحد سند پیش‌فروشی تنظیم شود، و خریدار با پرداخت اولین قسط وام خود پیش‌خریداری خود را ثابت می‌کند. در صورتی که در مراحل بعد از پرداخت مبلغ منصرف شود، قانون هیچ گونه جریمه‌ای برای آن درنظر نگرفته است. از دیگر مواردی که سازندگان این آئین‌نامه اجرائی را بر ضرر خود می‌دانند آن است که، تورم روز افزون در مسکن به گونه‌ای است که با پول پیش‌فروش ساختمان، دیگر قادر به خرید زمین برای ساخت و ساز جدید نیستند.

مقاله مرتبط:

«اجاره‌نشینی به آرزو تبدیل شد»

پیش‌فروش ساختمان

کمبود قانون پیش فروش ساختمان

از نقطه ضعف قانون پیش‌فروش ساختمان، اجرا نشدن ماده 22 قانون شهرداری است. مطابق این قانون، شهرداری‌ها مکلفند هنگام صدور پروانه ساختمان برای هر واحد نیز شناسنامه فنی مستقل با ذکر مشخصات کامل و ملحقات و سایر حقوق با شماره مسلسل صادر و به متقاضی تسلیم نمایند. بی‌توجهی به این ماده سبب شده تا اطمینان خریدار و فروشنده در اینگونه نقل و انتقالات بی اهمیت در نظر گرفته شود.

مطلب پیشنهادی:  دلایل افت در خرید و فروش مسکن

پیش‌فروش ساختمان

مدارک لازم برای جلوگیری از کلاهبرداری در پیش‌فروش ساختمان

 محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران، در خصوص پیش‌فروش ساختمان می‌گوید: در سال گذشته گزارش‌هایی مبنی بر ۳۵ هزار مورد کلاهبرداری با روش پیش‌فروش ساختمان در سطح استان تهران به اداره کل راه و شهرسازی استان رسیده که آمار قابل توجهی است. دولت برای جلوگیری از اینگونه معامله‌ها تدابیر جدید اندیشیده‌ است. برای تنظیم سند پیش‌فروش همراه داشتن مدارک زیر الزامی است.

  •  سند رسمی مالکیت عرصه
  • پروانه ساختمان صادره از شهرداری
  •  شناسنامه فنی واحد صادره از شهرداری
  • بیمه‌نامه مربوط به مسئولیت‌های ساختمان
  • تاییدیه مهندس ناظر مبنی بر میزان پیشرفت ساختمان
  •  استعلام دارایی که توسط دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود

نتیجه‌گیری: صدور پیش سند قوی‌ترین تضمین برای پیش خریدار است بنابراین نیازی به اصلاح قانون نیست و آن‌هایی که مدعی هستند که باید پیش سند در سامانه‌های شهرداری نیز ثبت شود، این امکان وجود دارد که با امضای تفاهمی میان سازمان ثبت اسناد و سازمان شهرداری‌های کشور، سامانه‌ای برای همین منظور راه اندازی شود.

پیشنهاد مطالعه:

«تورم عمومی بر قیمت مسکن پیشی گرفت»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…