بازار مسکن منطقه 22 تهران، در کانون توجه سرمایه‌گذاران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
منطقه ۲۲ شهر تهران، به‌خصوص در یکی دو سال اخیر، بیش از گذشته مورد توجه ملاکان و سرمایه‌گذاران، اعم از سرمایه‌گذاران ساختمانی و ملکی قرار گرفت.
منطقه ۲۲ شهر تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، منطقه 22 شهر تهران، دو سال گذشته به مقصد اصلی سرمایه‌گذاران ملکی پایتخت تبدیل شده است.

سه‌گروه تقاضای غیرمصرفی خرید مسکن، به‌خصوص از دو سال گذشته، بازار معاملات مسکن این منطقه را تحت‌تاثیر قرار داد. عمده واحدهای مسکونی خالی از سکنه و معاملات ملکی انجام‌شده در این منطقه نیز در این مدت مربوط به آنهاست.

گروهی از مالکان واحدهای مسکونی خالی از سکنه در این منطقه، «سازنده‌‌ها» و «سرمایه‌گذاران مهاجر» از سایر مناطق شهر تهران به این منطقه هستند.

گروهی از سرمایه‌گذاران ساختمانی و سازنده‌‌ها طی دوسال گذشته به دلیل رکود معاملاتی و ساختمانی و همچنین افزایش شدید هزینه‌‌های ساخت مسکن در نبود تقاضای موثر و مصرفی ملکی برای خرید آپارتمان از سایر مناطق به منطقه ۲۲ مهاجرت کردند.

برای آشنایی بیشتر با منطقه 22 تهران این مطلب «لذت پایتخت‌نشینی با خرید آپارتمان در منطقه 22» را بخوانید.

این افراد در واقع مقصد سرمایه‌گذاری ملکی خود را از مناطق دیگر پایتخت، به‌خصوص مناطق ۲ و ۵ تهران به منطقه ۲۲ تغییر دادند. مهم‌ترین علت این مهاجرت امیدواری آنها به فروش راحت‌‌تر واحدهای ساخته‌شده و کسب سود بیشتر از فعالیت ساختمانی در نتیجه وجود تقاضای غیرمصرفی در این منطقه است.

دسته دوم ملاکان، «مهاجران ملکی و ثروتمندان سایر کلان‌شهرها و شهرهای کشور» هستند که بازار مسکن پایتخت را برای سرمایه‌گذاری جذاب دیده و برای این سرمایه‌گذاری نیز منطقه ۲۲ را انتخاب کرده‌‌اند.

دسته سوم، «سرمایه‌گذاران» و «ملاکان» پایتخت هستند که عمدتا به یک دلیل مهم، بازار مسکن منطقه ۲۲ را برای سرمایه‌گذاری خود برگزیده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  تسهیلات مسکن به گرانی دامن زد
منطقه 22 شهر تهران
خرید آپارتمان در منطقه 22

دلیل رشد خانه‌های خالی در منطقه ۲۲ شهر تهران

مهم‌ترین دلیل رشد تعداد خانه‌‌های خالی در این منطقه و افزایش تمایل سرمایه‌گذاران و ملاکان به خرید مسکن در آن، تبدیل‌شدن منطقه ۲۲ به حیاط‌خلوت مالیاتی است. هم‌‌اکنون بیش از ۶۰‌درصد واحدهای مسکونی در این منطقه فاقد پایان‌‌کار و سند رسمی هستند؛ از این رو رهگیری مالیاتی آنها عملا امکان‌‌پذیر نیست.

با انتشار اخبار مربوط به عزم دولت برای دریافت مالیات از خانه‌‌های خالی از سکنه، این منطقه به دلیل آنکه بورس واحدهای مسکونی فاقد سند رسمی و پایان‌‌کار است، مورد توجه ملاکان و سفته‌‌بازان قرار گرفت.

این گروه از سرمایه‌گذاران و ملاکان، با این استدلال که در صورت دریافت مالیات از خانه‌‌های خالی از سکنه، املاک خریداری‌شده و منجمد آنها در تور مالیاتی خواهد افتاد، بازار معاملات مسکن منطقه ۲۲ را نشانه گرفته‌اند.

آپارتمان‌‌های این منطقه با واحدهای مسکونی مناطق پایین‌‌تر شهر، از سوی دیگر، یک پاس گل دیگر به جریان ملاکی در این منطقه محسوب می‌شود. این در حالی است که در سه‌سال دوره جهش ملکی پایتخت، تلاش سرمایه‌داران برای حفظ ارزش دارایی‌‌ها، به عنوان محرک مکمل برای افزایش تعداد خانه‌‌های خالی در این منطقه وارد عمل شد. همین موضوع باعث شد، هم‌‌اکنون منطقه ۲۲ تهران به خالی‌‌ترین منطقه پایتخت تبدیل شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «کاهش ساخت مسکن در‌پی رشد قیمت مصالح» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…