روند نزولی هزینه وام مسکن در خردادماه

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در اولین هفته خرداد تا به امروز روند هزینه وام مسکن در سرازیری قرار گرفت و در نهایت این هزینه را برای مجردین به ۱۵ میلیون تومان رساند. روند نزولی قیمت اوراق نشان از روندی نزولی داشته که تا روز سوم خرداد ادامه داشته است.
تسهیلات کمک ودیعه مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، به طور کلی افرادی که نیازمند اخذ وام برای خرید خانه هستند باید ابتدا به بانک مسکن رجوع کرده و حساب یک ساله باز کنند. اما افرادی که توانایی صبر یک ساله به‌منظور دریافت وام را نداشته باشند، طبق قانون مصوب، اقدام به خرید اوراق تسهیلات مسکن می‌کنند. به‌نوعی این افراد با پرداخت مبلغی جهت خرید اوراق تسه، نسبت به حالت عادی برای دریافت وام در اولویت می‌گیرند.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌

وام مسکن

رکورد افت هزینه وام مسکن شکست

در روز 3 خرداد 1400 بانک مسکن اعلام کرد هر ورق از اوراق تسه در بازار، قیمتی معادل با تقریبا 54 هزار و540 تومان دارد.  از آنجا که بانک مسکن مبلغ تسهیلات برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام در روز جاری برای مجردها 15 میلیون و 270 هزار تومان و برای متاهلین 26 میلیون و 180 هزار تومان برآورد می شود. روند هزینه وام مسکن نشان می دهد این میزان کمترین هزینه  تسهیلات مسکن در ده روز گذشته بوده برای متقاضیان وام بوده است.

مطلب پیشنهادی:  قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان در تهران

با وجود آن که هزینه این تسهیلات در هفته آخر اردیبهشت به بالاترین حد خود در یک ماه ونیم اخیر رسیده بود، اما دوباره این متغیر روندی نزولی را آغاز کرده و تاکنون ادامه داشته است.

وام مسکن از این مسیر به دو هزینه اشاره دارد. نخست هزینه ای که متقاضیان باید در طول 12 سال وام اخذ شده را به بانک مسکن بازپرداخت کنند و دوم هزینه ای که در روز نخست در ازای خرید وام می پردازند. بنابراین کل مبلغ پرداختی در روز جاری برای مجردین برابر با 175 میلیون و 380 هزار تومان و برای متاهلین مساوی با 326 میلیون و 100 هزار تومان محاسبه می شود. این دو هزینه سبب می شود تا نرخ سود نیز از میزان اسمی خود جدا شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …