طرح ملی مسکن چه تاثیری بر قیمت بازار می‌گذارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دولت برای کنترل قیمت مسکن، طرح جهش ملی را در دستور کار خود قرار داد. اما برای کنترل قیمت در بازار مسکن، لازم است تا تعادلی بین خانه‌های خالی و تقاضای مردم ایجاد شود.
محل سکونت

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت نیوز، از سال گذشته طرح جهش ملی مسکن از سوی دولت به وزارت راه و شهرسازی اعلام شد. این طرح در فاز دوم خود نیز به مرحله اجرا رسید. اما این طرح چه نقص‌هایی دارد؟ در چه صورت می‌تواند بر بازار سرمایه اثر گذار باشد.

میثم مهرپور، کارشناس مسکن در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: طرح جهش مسکن ایده‌ای بود که طبق آن باید تا چهار سال، سالی یک میلیون مسکن ساخته شود. با این طرح، عرضه مسکن افزایش پیدا می‌کرد و با نزدیک کردن میزان عرضه و تقاضا احتمال کاهش قیمت بالا می‌رفت.

طرح جهش ملی

در خصوص این طرح دو نکته وجود دارد. مطابق آمار بدست آمده با وجود اینکه یک‌سال از شروع دولت سیزدهم سپری شده است، اما همچنان طرح جهش ملی مسکن آنگونه که برنامه‌ریزی شده بود اجرایی نشده است. دوم اینکه اگر سالی یک میلیون مسکن نیز ساخته شود، اما متناسب با تقاضای مردم نباشد نمی‌توان امیدوار بود که تاثیر بسزایی بر قیمت مسکن بگذارد.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب در حوزه مسکن هستید مطلب«شرایط دریافت وام مسکن یکم» را در دلتا مگ بخوانید.

مهرپور، در این مورد توضیح داد: بطور مثال یک شهروند در تهران به خانه‌ای در مرکز شهر نیاز دارد، اما واحدهای خالی عموما یا در اطراف شهر هستند یا در مناطقی واقع شده‌اند که قیمت آن بالا است و غالب شهروندان توان خرید و یا اجاره آن را ندارند. به نظر می‌رسد طرح جهش مسکن با تقاضای جامعه در شهرهای بزرگ همخوان نیست.

مطلب پیشنهادی:  خبر خوش واگذاری تسهیلات ودیعه مسکن

طرح جهش ملی

پیش‌بینی قیمت مسکن بر بازار

ایران، جزو معدود کشور‌هایی به شمار می‌آید که علاوه بر مشکل کمبود مسکن با مشکل خانه‌های خالی نیز مواجه است. دلیل این امر می‌تواند این باشد که، خانه‌های خالی از سکنه متناسب با تقاضای مردم نیست. در نتیجه دولت برای کنترل قیمت مسکن, علاوه بر افزایش تولید باید تعادلی بین عرضه وتقاضا ایجاد کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «70 درصد از درآمد خانوارها صرف هزینه‌های مسکن می‌شود»را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…