شیوه تعیین خسارت در قراردادهای ملکی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اولین موضوعی که طرفین قرارداد باید به آن توجه کنند، مراجعه به یک مشاور املاک باتجربه و حرفه‌ای است. پس از آن باید تمام مفاد قرارداد را مطالعه کرده و هر جایی که ابهام و سوالی وجود دارد، از مشاور املاک بپرسید.
شیوه تعیین خسارت در قراردادهای ملکی

امروزه انجام معاملات مربوط به املاک بسیار رواج پیدا کرده است. نکته مهم در این معاملات این است که نهایت دقت را داشته باشید و از نکات و قوانین مربوط به معاملات آگاهی کامل داشته باشید. زیرا عدم آگاهی از این نکات و قوانین، می‌تواند دردسرهای زیادی را برای شما ایجاد کند. حال اگر به هر دلیل در این معاملات به مشکل و اختلافاتی برخوردید، می‌توانید خسارت وارد شده را مطالبه نمایید. برای آشنایی بیشتر با نحوه تعیین خسارت در قراردادهای ملکی، تا انتهای این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

تعیین خسارت در قرارداد ملکی

تنظیم و نوشتن قرارداد ملکی، یک موضوع حقوقی و فنی است که هر شخصی از عهده آن بر نمی‌آید. به عبارتی تا زمانی که اطلاعات کامل و کافی نداشته باشید، نمی‌توانید به سراغ انجام این کار بروید. شما می‌توانید انجام این کار را به مشاوران املاک خبره بسپارید تا از بوجود آمدن مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.

انواع خسارت در قرارداد ملکی

انواع خسارت در قرارداد ملکی

یکی از شیوه‌های تعیین خسارت در قرارداد تعیین میزان مشخصی وجه نقد است که به دو شیوه در قراردادها شرط می شود که در ادامه با بیان آن‌ها و تفاوت هر یک از آنها نحوه صحیح تعیین میزان خسارت در قراردادها را شرح می‌دهیم.

  • خسارت ثابت
  • خسارت روزشمار (غیر ثابت)

خسارت ثابت چیست؟

در این شیوه فرقی نمی‌کند مدت عدم انجام تعهد در مبایعه نامه یک ساعت باشد یا چندین سال فرقی در میزان خسارت نمی‌کند و در هر حال طرفی که به تعهداتش در قرارداد در مقابل طرف دیگر عمل نکرده باید خسارت مقرر در قرارداد را بپردازد. مثلا ممکن است در قراردادی خرید و فروش یکدستگاه آپارتمان مقرر شده باشد که چنانچه فروشنده در موعد مقرر در دفترخانه جهت تنظیم سند حاضر نشود باید ۱۰۰ میلیون تومان به طرف دیگر یعنی خریدار بپردازد. ضمن آنکه پرداخت این وجه رافع تکلیف فروشنده در تنظیم سند نمی‌باشد.

مطلب پیشنهادی:  آیا ملک اجاره داده شده را می‌توان فروخت؟

معایب و مزایای شیوه خسارت ثابت در قرارداد ملکی

از معایب تعیین خسارت در این شیوه آن است که طبق شرط مقرر فوق در قرارداد، فروشنده حتی اگر یک روز هم در انجام تعهداتش به هر دلیلی تاخیر داشته باشد، باید خسارت سنگینی را به طرف مقابل بپردازد ولی این خسارت منصفانه نیست! اما منفعت این شیوه آن است که هر چقدر زمان هم سپری شود هیچ مبلغی به آن اضافه نخواهد شد چه یک روز چه چند سال.

خسارت روز شمار (غیر ثابت) چیست ؟

خسارت روز شمار (غیر ثابت) چیست ؟

در این شیوه تعیین خسارت به میزان گذشت زمان از موعد عدم انجام تعهد به میزان خسارت قراردادی اضافه می‌شود که معمولا این خسارت روزانه تعیین می‌شود مانند اینکه در قرارداد مشارکت در ساخت مقرر می‌شود چنانچه سازنده نتواند در موعد مقرر در قرارداد ملک را به مالک تحویل دهد باید روزانه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بعنوان خسارت به مالک بپردازد و پرداخت این خسارت مانع الزام وی به انجام تعهدات وی نمی‌باشد.

معایب و مزایای ای شیوه خسات (روزشمار)

عیب خسارت روزشمار آن است که اگر میزان این تعیین خسارت در مقایسه با کل قرارداد اگر رقم ناچیزی باشد تاثیری در الزام وی به انجام تعهد ندارد. مزیت این شیوه آن است که هر چقدر از مدت عدم انجام تعهد که بگذرد بر میزان خسارت قراردادی افزوده می‌شود به ویژه اگر خسارت روزشمار عددی بزرگی باشد مثلا روزانه ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان و بیشتر.

مطالعه بیشتر: مطلب «با فوت و فن مشاورین املاک آشنا شوید» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…