آیا ملک اجاره داده شده را می‌توان فروخت؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر قصد فروش ملک اجاره‌ داده‌ شده‌تان را دارید، حتما این موضوع را با خریدار یا صاحب جدید ملک در میان بگذارید. در غیر این صورت این امکان وجود دارد که به‌راحتی قرارداد عقدشده فسخ شود.
فروش ملک

یکی از اقداماتی که ممکن است توسط مالک صورت گیرد، فروش ملک اجاره داده شده است. این عمل قانونی بوده و مالک هر زمان که بخواهد می‌تواند ملک خود را به فروش برساند اما گاها ممکن است در طی این عمل، بین دو طرف اختلافات و مشکلاتی پیش بیاید. با دلتامگ همراه باشید تا به تشریح این موضوع بپردازیم.

در صورت فروش ملک، عاقبت مستاجر چیست؟

طبق قوانین و مقررات هنگامی که فرد ملکی را اجاره می‌کند، این اجازه را دارد که تا پایان زمان اتمام قرارداد خود به زندگی در خانه اجاره‌کرده بپردازد. در نتیجه خرید و فروش ملک توسط مالک، هیچ اختلال و تغییری در شرایط سکونت فرد ایجاد نمی‌کند.

اما در این خصوص باید به نکاتی توجه شود:

  • بعد از انتقال سند باید قرارداد جدیدی میان مالک جدید و مستاجر عقد شود.
  • اگر در قرارداد ذکر شده باشد که در صورت فروش ملک قرارداد فسخ می‌شود، مستاجر موظف است خانه را تخلیه کند.

پس از فروش ملک، تکلیف قرارداد چیست؟

زمانی که ملکی به فروش می‌رسد، در صورتی که فرد نخواهد تخلیه کند، باید قرارداد جدیدی میان مالک جدید ملک اجاره‌ای و مستاجر نوشته شود. البته این امکان نیز فراهم شده است که پشت اجاره‌نامه یا قرارداد قبلی ذکر شود که این قرارداد با تمامی موارد و مفاد ذکرشده به مالک جدید اختصاص یافته است. برای انجام این کار حضور دو شاهد، فروشنده، خریدار و فرد مستاجر الزامی می‌باشد.

پرداخت ودیعه مستاجر توسط مالک قبلی

در صورت توافق و رضایت بین مالک قبلی و خریدار جدید، مستاجر می‌تواند مبلغ اجاره را همچنان به حساب مالک قبلی واریز کند. در این صورت، وظیفه برگرداندن ودیعه بر عهده مالک قبلی است و مالک جدید هیچ وظیفه‌ای ندارد.

نکته آخر این است که پس از خرید ملک اجاره داده شده توسط مالک جدید، مقدار اجاره هیچ تغییری نخواهد کرد؛ به عنوان مثال اگر شما قبل‌تر ماهانه سه میلیون تومان اجاره می‌پرداخته‌اید تا پایان زمان قرارداد نیز باید همان مقدار را بپردازید.

مطلب پیشنهادی:  حقوق بازنشستگی زن فوت شده به چه کسانی می‌رسد؟

پرداخت ودیعه مستاجر توسط مالک قبلی

عدم درج شرط فسخ ناشی از انتقال در قرارداد اجاره

مالک می‌تواند در قرارداد اجاره شرط کند که در صورت فروش مال اجاره‌ای، مستأجر باید ملک را تخلیه کند و قرارداد اجاره فسخ خواهد شد؛ اما زمانی‌که این شرط در قرارداد اجاره وجود نداشته باشد تکلیف مستأجر بعد از فروش ملک چه خواهد بود؟

در این مورد باید گفت که در صورت عدم درج شرط فسخ ناشی از انتقال ملک در قرارداد اجاره، باز هم مالک می‌تواند ملک به اجاره داده شده را بفروشد؛ اما در این حالت دیگر حق فسخ کردن قرارداد اجاره را ندارد.

به‌عبارت‌دیگر در صورت عدم وجود شرط فسخ ناشی از فروش مورد اجاره در قرارداد، منفعت مال تا پایان قرارداد اجاره متعلق به مستأجر است و مالک جدید نمی‌تواند از مستأجر تخلیه ملک را بخواهد.

علت این موضوع هم آن است که قرارداد اجاره یک قرارداد لازم است و طرفین قرارداد نمی‌توانند بد، وجود دلیل قانونی آن را بر هم بزنند.

عدم درج شرط فسخ ناشی از انتقال در قرارداد اجاره

آیا مستاجر می‌تواند به‌دلیل تخلیه قبل از موعد قرارداد، از موجر خسارت طلب کند؟

یکی از موضوعاتی که در رابطه با فروش خانه اجاره‌ای و فسخ قرارداد وجود دارد، موضوع پرداخت خسارت است. پیش از این مورد گفتیم که مالک و مستاجر می‌توانند بر سر فسخ قرارداد به توافق برسند‌. مستاجر در چنین شرایطی می‌تواند از موجر در قبال فسخ اجاره‌نامه طلب خسارت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …