تورم 55 درصد اجاره‌‌ بها مسکن در آبان‌ماه

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تورم اجاره‌‌بهای مسکن شهر تهران در آبان ماه امسال در مقایسه با آبان سال گذشته در حالی معادل 52 درصد بوده است که این میزان تورم در همین بازه زمانی در کشور شدیدتر گزارش شده است.
رشد معاملات مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، آمارهای بانک مرکزی درباره تورم اجاره‌‌ بها مسکن نشان می‌دهد؛ میانگین اجاره‌ بها در کشور در این بازه زمانی آبان 1400 در مقایسه با آبان ماه 99،حدود 55 درصد افزایش یافت.

این در حالی است که این میزان بیش از دو برابر سقف مجاز تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای افزایش اجاره‌‌بهاست.

مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، از سال گذشته موجران در شهر تهران تا سقف 25 درصد، در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر تا سقف 20 درصد و در سایر شهرها تا سقف 15 درصد مجاز به افزایش اجاره‌‌بها بودند که این موضوع در هیچ کدام از ماه‌ها محقق نشد و تورم اجاره به مراتب بیش از این میزان بود. در آبان ماه تورم اجاره هم در تهران و هم در سایر شهرها بیش از دو برابر سقف مجاز رقم خورد.

تورم اجاره‌‌ بها مسکن

نسخه نجات بازار اجاره

قله‌‌پیمایی تورم اجاره‌بها در میانه پاییز 1400 در حالی رقم خورده است که مصوبه تعیین سقف مجاز اجاره‌‌بها بر خلاف نیت خیر سیاستگذار عملا با شکست مواجه شد.

کارشناسان معتقدند دولت باید به سرعت اجرای این مصوبه را متوقف کند. چرا که با یک ارزیابی ساده درباره نکات مثبت و منفی این مصوبه این نتیجه حاصل می‌شود که این اقدام نه تنها دارای آثار مثبت از جمله کنترل تورم در بازار اجاره نبوده است، بلکه بالاترین تورم در این بازار در زمان اجرای این مصوبه به ثبت رسیده است.

مطلب پیشنهادی:  اضافه شدن 2 شهرجدید به شهرهای نهضت ملی مسکن تهرانی‌ها

از سوی دیگر این مصوبه منجر به نگرانی سمت عرضه واحدهای استیجاری شده و عملا با کاهش عرضه به بازار اجاره از سوی موجران به دنبال اجرای این قانون، رشد شدید اجاره‌بها به زیان مستاجرها رقم خورده است.

کارشناسان راهکار درست و عملیاتی برای کنترل تورم در بازار اجاره را در افزایش عرضه به این بازار می‌‌دانند. آنها معتقدند دولت می‌تواند از طریق اجرای اهرم‌‌های مالیاتی درست مانند برقراری مالیات سالانه بر املاک مسکونی، از طریق عرضه حجم انبوه واحدهای مسکونی منجمد شده به بازار مسکن و به‌ویژه بازار اجاره، تورم شدید در این بازار را کنترل کند و آن را از بین ببرد.پس از این اقدام، دولت می‌تواند کسری موجود در بازار اجاره را از طریق عرضه جدید به این بازار در قالب اجرای طرح‌های تامین مسکن استیجاری و ایجاد مشوق برای سرمایه‌‌گذاران ساختمانی برای ورود به این بازار جبران کند و از این طریق به ایجاد ثبات و آرامش در بازار اجاره کمک کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «رکورد هزینه وام مسکن در آذر ماه» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …