برآورد هزینه‌های ساخت مسکن، 50 درصد رشد کرد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان گفت: برآورد هزینه های ساخت مسکن در سال ۱۴۰۰ طبق گفته‌های سازندگان به دلیل رشد نهاده‌های تولید افزایش بیش از ۵۰ درصدی داشته است و طبیعتا این رشد هزینه‌ها بر قیمت تمام شده و در نهایت بر قیمت نهایی مصرف‌کننده تاثیرگذار خواهد بود.
متوسط قیمت ساخت مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از بازار، ایرج رهبر گفت: قیمت ۴.۷ میلیونی ساخت نهضت ملی مسکن در حالی اعلام می‌شود که متوسط قیمت ساخت مسکن ۵۰ درصد رشد داشته است و در کنار آن شرکت‌های ایرانی هم توانایی تهاتر نفت دارند.

شاید مهمترین بخش هزینه‌های ساخت را ابتدا زمین، سپس هزینه‌های جواز، مصالح ساختمانی، آهن‌آلات و در نهایت پیمانکاران و نیروی کار حرفه‌ای و ساده تشکیل دهند.

بهار امسال، میانگین قیمت هر مترمربع زمین در شهر تهران به ۴۵ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با فصل قبل یعنی زمستان ۹۹ با رشد ۳.۱ درصدی همراه شد.

پیش‌بینی قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۰ که وابستگی زیادی به متغیرهایی چون نرخ تورم و رشد اقتصادی کشور در سال دارد، نشان می‌دهد این فاکتور حیاتی بر همه ارکان ساخت مسکن، مانند مصالح ساختمانی و سازه‌های فولادی همچون تیرآهن و میلگرد اثرگذار بوده است.

هزینه نهایی ساخت نهضت ملی مسکن

هزینه نهایی ساخت نهضت ملی مسکن

ایرج رهبر در ادامه افزود: متوسط قیمت ساخت مسکن ملی بستگی به شرایط تورمی و افزایش قیمت مصالح‌ساختمانی دارد. اما همانطور که می‌دانید پیش‌بینی قیمت‌ها سخت و دشوار است. چرا که پیش‌بینی در نرخ تورم در آینده نیز دارای شرایطی است که از عهده هیچ کارشناسی برنمی‌آید.

رهبر ادامه داد: اگر نرخ تورم زیر ۱۰ درصد باشد شاید بتوان گفت که مبلغ ۴.۷ میلیون تومان به واقعیت نزدیک است، اما اگر نرخ تورم بیشتر از این ۱۰ درصد باشد پیش‌بینی قیمت‌ها و میزان هزینه ساخت دشوار می‌شود و راحت نخواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  کدام مصالح ساختمانی بیشتر گران شدند؟

وی افزود: اگر بخواهیم درخصوص قیمت ساخت در طرح نهضت ملی مسکن و رابطه تورم با آن اشاره کنیم، باید اذعان کنیم که همین سال گذشته معاونت مسکن قیمت ساخت را ۳.۷ میلیون تومان اعلام کرده بود و امروز می‌بینیم که قیمت را ۴.۷ میلیون تومان اعلام می‌کند.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران افزود: بنده هم از اول مخالف ورود خارجی‌ها به ساخت و ساز بودم، حتی اگر تکنولوژی وارد کشور کنند. چرا که ما در کشور تکنولوژی لازم را در بخش مسکن داریم و فقط باید حمایت شویم. پس وقتی تکنولوژی وارد ایران نمی‌شود، قطعا ورود مستقیم و شروع به ساخت نیز باید به کلی منتفی شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «امضای تفاهم‌نامه تامین مسکن کارگری» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …