شیب تند رشد قیمت در بازار اجاره

1
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم اکنون برخی از قراردادهای جدید اجاره، در برخی از مناطق و شهرهای کشور با رشد 50 درصدی همراه بوده است، این در حالی است که دولت اقدام به کاهش سقف وام ودیعه مسکن کرده است.
رشد سنگین قیمت اجاره بها

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس آمارهای رسمی، به‌طور متوسط قراردادهای اجاره مسکن در سال جاری در مقایسه با سال قبل، حدود ۵۰ درصد رشد کرده است.

در حالی شاهد رشد شیب تند اجاره بها هستیم که در چنین شرایطی مستاجرها نیازمند حمایت بیشتر هستند، دولت یک مصوبه وارونه، یعنی کاهش سقف وام ودیعه را به تصویب رسانده‌‌ و در برنامه اجرا قرار داده‌‌اند.

این در حالی است که سال گذشته نیز تنها تعداد کمی از مستاجرها به دلیل سختگیری بانک‌ها موفق به دریافت وام اجاره مسکن شده بودند. گفتنی است که آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ تنها ۲۵۰ هزار خانوار مستاجر از این تسهیلات بهره‌‌‌‌مند شده‌‌‌‌اند. این در حالی است که حدود ۹‌‌‌‌ میلیون و ۵۰۰‌‌‌‌ هزار خانوار، اجاره‌‌‌‌‌‌‌‌نشین هستند.

این آمار گویای این است که در واقع حدود ۳۸‌‌‌‌ درصد از کل خانوارها، مستاجرهای بازار مسکن هستند. از این تعداد هم حداقل ۴۰‌‌‌‌ درصد یعنی حدود ۳‌‌‌‌ میلیون و  ۸۰0‌‌‌‌ هزار مستاجر در کشور، در گروه مستاجرهای کم‌‌‌‌درآمد و نیازمند به حمایت قرار دارند.

قراردادهای اجاره مسکن

در حالی دولت از اجرای برنامه سقف‌‌گذاری دستوری برای اجاره‌‌بهای مسکن برای سومین سال متوالی خبر داده است که اجاره‌‌بها در تهران و کشور به‌طور متوسط حدود دو برابر بیشتر از سقف مصوب در سال گذشته رشد کرد.

مطلب پیشنهادی:  آرامش بازار ارز در پی معاملات توافقی

براساس آخرین آمار مربوط به اواخر سال گذشته در حالی که سقف دستوری افزایش اجاره‌‌بها برای شهر تهران ۲۵ درصد، برای مراکز استان‌ها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد تعیین شده بود که متوسط اجاره‌‌بها هم در تهران و هم در کشور حدود ۵۰ درصد افزایش یافت.

این در حالی است که با استناد به تحقیقات میدانی از بازار مسکن، اظهارات واسطه‌های ملکی در بازار اجاره و همچنین توصیه‌های کارشناسی، اقدام دستوری در راستای تعیین سقف افزایش اجاره‌‌بهای مسکن در دو سال گذشته نه تنها منجر به مهار تورم شدید در این بازار نشده است بلکه یکی از عوامل موثر در کاهش عرضه به بازار اجاره بوده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «آهنگ کند رشد قیمت مسکن در سال گذشته» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. علی

    19 اردیبهشت 1401 در 3:04 ب.ظ

    دولت حق ندارد قوانین غیرواقعی بگذارد . تورم رسمی بیش از 40درصد است. 25 درصد را از کجا آورده است؟؟
    قبض برق در فروردین ماه چندین براربر ماه های قبل است
    گاز
    آرد
    خوراکی ها و…

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…