چند هزار واحد مسکونی باید تخریب و نوسازی شوند؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس مسکن مطرح کرد: در کل کشور حدود ۵ میلیون واحد مسکونی وجود دارد که اگر عمر مفید و قابل سکونت ساختمان‌ها را ۵۰ سال در نظر بگیریم، هر سال ۵۰۰ هزار واحد مسکن باید تخریب و بازسازی شوند.
رفع مشکل مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از روزنامه رسالت، محمود اولاد، کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه نیاز مردم تبدیل به تقاضا نشده است، چرا که بخشی از نیازها به سمت اجاره و بخش دیگر به سمت کانون‌های غیررسمی مسکن و یا بد مسکنی رفته است، عنوان کرد: اگر قیمت‌ها تا به این اندازه رشد پیدا نکرده بود، اکنون حجم تقاضای فعلی به بیش از چند برابر می‌رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه هزینه‌های ساخت‌وساز و مصالح ساختمانی بسیار بالا رفته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه ساخت‌وساز نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش داشته است، که تاثیر منفی آن را در بازار خرید و فروش و هم بازار اجاره در بیشتر شهرها می‌توان مشاهده کرد.

کاهش شدید خریداران خانه اولی

اولاد با اشاره به اینکه اکنون کمتر خریدار مسکن اولی وجود دارد، ابزار داشت: بخش زیادی از خرید و فروش‌های فعلی ناشی از تغییر مالکیت است، به‌طوری‌که افراد خانه قبلی خود را فروخته تا تبدیل به وضعیت بهتری کنند و یا عده‌ای به دلیل مشکلات مالی خانه‌شان را فروخته و ملک کم‌ارزش‌تری خریداری کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ساخت‌وساز در زمین‌های دولتی و در محدوده شهرها نمی‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند، بلکه بازار مسکن از محدوده‌های داخلی هر شهر اثر می‌گیرد. انبوه‌سازی در زمین‌های فاقد خدمات تأثیری بر قیمت‌ها ندارد، بلکه مسکن به همراه خدمات جانبی اهمیت پیدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  تعداد قراردادهای اجاره افزایش یافت

تخریب و بازسازی

چند میلیون واحد مسکونی فرسوده داریم؟

این کارشناس مسکن اضافه کرد: در کل کشور حدود ۵ میلیون واحد مسکونی وجود دارد و اگر عمر مفید و قابل سکونت ساختمان‌ها را ۵۰ سال درنظر بگیریم در هرسال ۵۰۰ هزار واحد مسکن باید تخریب و بازسازی شوند، اما وقتی انرژی بالایی برای انبوه‌سازی در زمین‌های فاقد هرگونه امکانات گذاشته می‌شود، بازسازی واحدهای فرسوده در اولویت نخواهد بود.

اولاد در پایان تصریح کرد: اگر دولت انرژی خود را برای رفع استهلاک مسکن‌های فرسوده نگذارد، باعث شکل‌گیری محله‌های ناکارآمد می‌شود که افت سکونت در مرور زمان را به همراه می‌آورد. برای بهبود بازار مسکن باید فقر در ابعاد مختلف آن را بهبود بخشید تا بتواند اثرگذاری خود را بر قیمت‌ها بگذارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «در چه صورتی قیمت خانه کاهش خواهد یافت؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…