سایه سنگین دلار بر سر بازار اجاره و بازار مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تلاطمات در بازار اجاره نسبت به تابستان کاهش پیدا کرده است چرا که مالکان و حتی مستاجران به نوسانات در بازارها و نتیجه برجام نیز توجه می کنند!
بازار اجاره و بازار مسکن

به گزاش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، دلالان مسکن، نرخ دلار را بهانه گرانی می کنند و اظهار می‌کنند که نرخ دلار بر بازار اجاره و بازار مسکن تاثیرگذار است؛ اما من قبول ندارم.

بر اساس اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی این ماه نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷.۷ درصد افزایش را تجربه کرده است.

مصطفی قلی خسروی گفت: به هیچ عنوان آمارهای که بانک مرکزی در رابطه با افزایش نرخ اجاره و یا نرخ خرید و فروش مسکن را تایید نمی‌کنم.

اتحادیه مشاوران املاک کشورافزود: نرخ دلار چند هفته است که افزایش یافته بنابراین در نیمه دوم سال که به طور طبیعی قیمت مسکن و همچنین خرید و فروش مسکن کاهش می‌یابد هیچ اثری در بازار مسکن نخواهد گذاشت و به طور قطع هم قیمت‌ها هم تغییری نخواهد کرد.

وضعیت بازار اجاره و بازار مسکن

وضعیت بازار اجاره و بازار مسکن

محمود محمود زاده معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی هم با تایید صحبت‌های رئیس اتحادیه مشاوران املاک، گفت: بازار اجاره برخلاف آمارهایی که بانک مرکزی ارائه می‌دهد دچار افزایش نشده و به طور طبیعی در نیمه دوم سال هم به دلیل کمبود عرضه مسکن توسط مالکان به کمتر خرید و فروش یا عرضه می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  بالا رفتن قیمت مسکن به نفع املاکی‌ها نیست

در ابتدای امسال نرخ رشد سالانه اجاره در تهران ۳۲ درصد بود که در مهرماه به ۴۸ درصد و آبان ماه به ۵۱.۶ درصد رسید که نشان می‌دهد بازار اجاره به روند رو به رشدی را تجربه کرده است.

بررسی وضعیت فعلی بازار اجاره نشان می‌دهد که بسیاری از فایل‌های کنونی را واحدهای بزرگ متراژ دارای نقص واقع در نیمه شمال غرب تهران تشکیل می‌دهد. در حال حاضر پایه نرخ رهن بسیاری از واحدهای مسکونی به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و حتی در مناطق شمالی کشور هم به بیش از یک تا دو میلیارد تومان رسیده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «حباب قیمت مسکن در کدام مناطق تهران بزرگتر است؟» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…