طرح شکست خورده مالیات بر خانه‌های خالی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار مسکن طرح مالیات بر خانه‌های خالی، را شکسته خورده دانست و افزود: فردی که ملک خود را خالی نگه می‌دارد، مطمئناً نسبت به میزان سودی که از خالی نگه داشتن آن در برابر میزان ضرری که از عدم واگذاری ملک خود به بازار اجاره نصیبش می‌شود، آگاه است.
مالیات بر اجاره املاک

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، حمید یاری کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه بازار اجاره تحت تأثیر شرایط بازار خرید و فروش مسکن در سال‌های اخیر قرار گرفته است، عنوان کرد: رشد فعلی اجاره‌بها متأثر از افزایش قیمت مسکن است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه افزایش قیمت مسکن از سال ۹۶ به بعد که تحت تأثیر تلاطم در بازارهای موازی اتفاق افتاد، اظهار داشت: وقتی قیمت مسکن رشد می‌کند، فعالان این بازار عمدتاً خریداران و متقاضیان سرمایه‌ای هستند در حالی که متقاضیان اجاره مسکن، اکثر مصرفی‌اند لذا بازار اجاره کشش آن را ندارد تا در همان سال افزایش قیمت مسکن و معادل آن، رشد کند.

این کارشناس بازار مسکن با اعلام اینکه معمولاً وابستگی اجاره بها به ارزش مسکن ۲۰ درصد است، تصریح کرد: به این معنی که مجموع رهن و اجاره به یک پنجم ارزش ملک می‌رسد اما از وقتی که قیمت مسکن از اواخر ۹۶ به بعد رشد کرد و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به اوج خود رسید، بازار اجاره بها توان چنین رشدی را نداشت لذا تابعیت اجاره مسکن از قیمت ملک در آن سال‌ها به ۱۰ درصد کاهش یافت.

مالیات از خانه های خالی

وی تأکید کرد: محاسبات سرانگشتی نشان می‌دهد هنوز هم نرخ تعادلی اجاره به قیمت مسکن نتوانسته به محدوده ۲۰ تا ۲۲ درصد برسد و لذا در ماه‌های آتی باز هم باید منتظر افزایش اجاره بها باشیم.

مطلب پیشنهادی:  تورم سالانه مسکن ۵۱.۸ درصد است

یاری می‌افزاید: به خصوص که در این سال‌ها عرضه مسکن به شدت کاهش یافته و نرخ رشد جمعیت نیز مثبت بوده است که در افزایش تقاضای مسکن اثرگذار است. همچنین میزان مهاجرت‌ها هم افزایشی بوده است.

طرح مالیات بر خانه های خالی، یک طرح شکست خورده است

کارشناس اقتصاد مسکن درباره تأثیر مالیات بر خانه‌های خالی بر بازار اجاره بها و افزایش عرضه مسکن خالی به این بازار گفت: وقتی فردی ملک خود را خالی نگه می‌دارد، مطمئناً نسبت به میزان سودی که از خالی نگه داشتن آن در برابر میزان ضرری که از عدم واگذاری ملک خود به بازار اجاره نصیبش می‌شود، آگاه است.

وی ادامه داد: حال دولت چه میزان مالیاتی باید از این فرد دریافت کند تا بتواند بازدارنده خالی بودن ملک شده و مالکِ خانه خالی مجاب به عرضه مسکن خود به بازار اجاره شود؟

یاری بیان کرد: اینها نشان می‌دهد که طرح مالیات بر خانه‌های خالی تا کنون یک طرح شکست خورده بوده و نتوانسته نقش بازدارندگی در برابر خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی ایفا کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «چگونه ودیعه را از صاحبخانه پس بگیریم؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

زمین رایگان دولتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی به افرادی که در کلان شهر‌ها ساکن هستند زمین رایگان تخصیص…