سند وکالتی ملک چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وکالت بلاعزل در صورت مرگ یا جنون یکی از طرفین باطل می‌شود و شرط باقی ماندن وکالت بعد از مرگ در متن وکالت‌نامه هیچ ارزشی ندارد.
سند وکالتی ملک چیست؟

برای بیشتر افراد، خرید خانه یکی از خریدهای مهم و اصلی است. معمولا برای این کار سرمایه زیادی را جمع‌آوری کرده و هزینه می‌کنند. اما در همین راستا، بسیار دیده شده است که کلاهبرداران در معاملات مسکن به شیوه‌های مختلف پول را از چنگ خریداران در می‌آورند. یکی از معاملاتی که احتمال کلاهبرداری در آن زیاد است، معاملات وکالتی است. با دلتا مگ همراه باشید تا از معامله وکالتی و خطرات آن آگاه شوید.

سند وکالتی

تبدیل سند وکالتی ملک به قطعی و معامله وکالتی 

معامله وکالتی معامله‌ای است که فروشنده هنگام فروش، سند را به نام خریدار نمی‌زند. در عوض به خریدار وکالت می‌دهد که خودش کارهای انتقال سند را انجام دهد. این نوع معامله فقط منحصر به ملک نیست و هرجایی که پای سند و انتقال سند در میان است، مانند خرید و فروش خودرو، دیده می‌شود.

از دلایلی که افراد به سراغ انجام این معاملات می‌روند شامل:

  • ملک سند رسمی ندارد یا سندش به خاطر نداشتن پایان کار یا جریمه‌های شهرداری آماده نیست.
  • ممکن است فروشنده بخواهد با این کار از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کند.
  • عجله فروشنده برای فروش سریعتر ملک خود
  • گاهی هم سند در رهن بانک است و فعلا امکان آزادسازی و انتقال سند وجود ندارد.

وکالت بلاعزل

معامله وکالتی چه خطراتی دارد؟

در معاملات وکالتی، فروشنده برای انتقال سند قطعی به خریدار وکالت بلاعزل می‌دهد. منظور از این کلمه آن است که فروشنده دیگر نمی‌تواند شخصا وکالتش را فسخ کند. اما با این حال باز هم امکان فسخ وکالت بلاعزل وجود دارد. برای کاهش ریسک معامله، از فروشنده بخواهید تا یک مبایعه‌نامه یا همان قول‌نامه در دفتر اسناد رسمی تنظیم کند. در این صورت هر اتفاقی که بیفتد، خیال شما راحت است زیرا یک مدرک در اختیار شماست.

مطلب پیشنهادی:  قانون جدید ارث از مادر متوفی

نکته‌ای که در این باره وجود دارد این است که وکالت بعد از فوت به هیچ شرطی باقی نمی‌ماند. حتی اگر در وکالت‌نامه آمده باشد که «وکالت ولو بعد از فوت موکل باقی است».

معامله وکالتی چه خطراتی دارد؟

عدم مالکیت با اخذ وکالت بلاعزل

تصور اشتباه دیگری که در معاملات وکالتی وجود دارد این است که افراد فکر می‌کنند وقتی از خریدار وکالت بلاعزل گرفتند دیگر مالکیت خانه به آن‌ها منتقل شده است. این تصور کاملا اشتباه است و شما تا زمانی که مراحل تبدیل سند وکالتی ملک به قطعی را طی نکرده باشید مالک خانه محسوب نمی‌شوید.

انجام مورد وکالت توسط فروشنده

شاید تصور کنید که وقتی فروشنده به شما وکالت بلاعزل می‌دهد دیگر نمی‌تواند ملک را با شخص دیگری معامله کند. اما این تصور اشتباه است، چون حتی در صورت دادن وکالت بلاعزل فروشنده هنوز می‌تواند مورد وکالت را (انتقال سند قطعی) خودش انجام دهد. او می‌تواند ملک را به شخص دیگری هم بفروشد و خودش سند را به نامش بزند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نحوه خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه» از دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…