نحوه خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه

5
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به دلیل وجود یک‌سری معایب در معاملات وکالتی، بهتر است کسانی که قصد خرید ملکی با وکالت‌نامه را دارند، در ابتدا با افراد مجرب در این زمینه مشورت کرده و سپس اقدام کنند.
وکالت‌نامه

در خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه، احتمالا با کلماتی مانند وکالت بلاعزل ملک یا سند وکالتی برخورد داشته‌اید. بسیاری از افراد به‌دلیل بالا بودن هزینه نقل و انتقال ملک برای فروختن یک ملک یا زمین، از به‌ نام‌ زدن سند خودداری کرده و یک سند وکالتی و وکالت بلاعزل تنظیم می‌کنند و به‌وسیله همان سند وکالتی، کارهای خود را انجام می‌دهند. برای آگاهی از این قانون، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

وکالت خرید ملک به چه معناست؟

منظور از وکالت این است که در یک قرارداد، یک طرف به طرف دیگر برای انجام امور شخصی خود وکالت قانونی می‌دهد. فردی که این امور را برای شما انجام می‌دهد، اصطلاحا وکیل نامیده می‌شود. عقد وکالت به‌شکل کتبی انجام می‌شود و یک نسخه از آن برای موکل و نسخه دیگر آن در دست وکیل است.

وکالت بلاعزل

این نکته را فراموش نکنید که حتما باید قرارداد خود را به صورت رسمی ثبت کنید، زیرا مراجع قضایی و اداری، سند کتبی عادی را نمی‌پذیرند.

دلایل اعطای سند وکالتی و وکالت بلاعزل به وکیل 

  • مفقود‌شدن سند رسمی ملک خریداری‌شده
  • زمان‌بر بودن نقل و انتقال ملک بین خریدار و فروشنده
  • دارای هزینه بسیار جهت نقل و انتقال ملک از فروشنده به خریدار
  • عجله فروشنده
  • فرار مالیاتی

نکات مهم هنگام خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه  

  1. پیش از انجام معاملات کلان، اعتبار وکالت‌نامه را از دفترخانه‌ای که تنظیم‌کننده سند بوده است، استعلام کنید.
  2. مبایعه‌نامه و وکالت‌نامه مکمل یکدیگر هستند. به هیچ وجه بدون مبایعه‌نامه و فقط به اعتبار تنظیم وکالت‌نامه، معامله‌ای انجام ندهید.
  3. اگر معامله‌ای با وکالت رسمی انجام داده‌اید، سعی کنید در کمترین زمان نسبت به دریافت سند قطعی ملک، اقدامات لازم را انجام دهید.
  4. برای پیشگیری از سوء استفاده از وکالت‌نامه در آینده، حتما دقت کنید که وکالت‌نامه صادر شده محدودیت زمانی نداشته باشد.
  5. در تنظیم سندهایی که شامل وکالت بلاعزل است از آنجایی‌که موکل شما حق اجرای مورد وکالت را از دست نداده است و شخصاً نیز قادر به اجرای آن خواهد بود، لذا در وکالت‌نامه خود قید کنید که موکل هیچ‌گونه حق دخالت و حق اجرای آن را ندارد و این مجوز را از او ساقط کنید.
مطلب پیشنهادی:  نکات حقوقی در خصوص ملک رهنی

خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه

وکالت بلاعزل ملک چیست؟

در برخی از معاملات وکالتی، فروشنده جهت انتقال سند قطعی به خریدار، وکالت بلاعزل می‌دهد. اغلب با این تفکر که این وکالت، بلاعزل است و خریدار می‌تواند در هر زمانی اقدام به ثبت سند به نام خود کند، این اقدام را انجام می‌دهند. اما این تفکر اشتباه است. وکالت بلاعزل به‌ این معناست که فروشنده دیگر نمی‌تواند شخصاً وکالتش را فسخ کند. اما هنوز هم راه‌هایی برای فسخ قرارداد در حالت وکالت بلاعزل وجود دارد.

طبق قانون، در صورتی که یکی از طرفین معامله، مجنون یا دیوانه شود و یا دچار مرگ ناگهانی شود این وکالت به راحتی فسخ می‌شود. حال این قرارداد وکالت بلاعزل باشد یا نباشد.

برای کم‌کردن ریسک و اطمینان یافتن، در یک دفتر اسناد رسمی مبایعه‌نامه‌ای بین خودتان تنظیم کنید. در صورتی که این قولنامه یا مبایعه‌نامه تنظیم شود، حتی پس از فوت فروشنده می‌توانید صاحب ملکی که خریده‌اید بشوید.

آیا فروش ملک بدون مبایعه نامه امکان ذیر است؟

همان گونه که گفتیم مبایعه نامه عقدی است که در آن خریدار و فروشنده تمام شروط خود را ذکر کرده و شاهدین آن را امضا می‌کنند. در معامله ملک با مبایعه نامه، نقل و انتقال ملک به صورت قطعی و صد در صد به طرف مقابل منتقل می‌شود. اما هنگام فروش ملک بدون مبایعه نامه، در صورتی که خریدار و فروشنده هر دو از فروش ملک بدون مبایعه نامه رضایت داشته باشند مشکلی به وجود نمی‌آید. اما چنانچه در آینده ملک فروخته شده بامشکل مواجه شود، قولنامه از اعتبار قانونی برخوردار نیست.

پیشنهاد مطالعه: شرایط قانونی وکالت بلاعزل در خرید و فروش ملک

5 دیدگاه

  1. […] مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «نحوه خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه» را از مجله ملکی دلتا […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:42 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

  2. […] مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «نحوه خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:41 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

  3. […] مطالعه: مطلب «نحوه خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه» از دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…