نکات حقوقی وجه التزام در قرارداد را بدانیم

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قرارداد مابین دو نفر لازم الاجرا است حال اگر یکی از دو طرف قرارداد در موعد مشخص شده به تعهد خود عمل نکند، مبلغی به عنوان خسارت باید به طرف مقابل پرداخت شود که به آن وجه التزام گفته می‌شود.
مشکلات حقوقی ملکی

امروزه در بیشتر قراردادها از وجه التزام استفاده شده و درک درست ماهیت و آثار آن کمک زیادی به افراد خواهد کرد. از این رو «مجله ملکی دلتا» قصد دارد به بهترین شکل ممکن نکات حقوقی وجه التزام در قرارداد را تعریف کند.

وقتی دو نفر قراردادی را مابین خود می‌بندند، مکلف و موظف به اجرای آن هستند. متعهد در دو صورت ممکن است از تعهد خود تخلف کند:

  • متعهد به کلی تعهد خود را انجام ندهد. در این صورت احتمال دارد در قرارداد منعقد شده یک مبلغ مقطوع به عنوان «خسارت عدم انجام تعهد و وجه التزام» تعیین شده باشد. از نظر قانونی به این خسارت، عدم انجام تعهد گفته می‌شود.
  • متعهد به تعهد خود پایبند است اما آن را با تاخیر انجام می‌دهد. در این صورت ممکن است در قرارداد برای هر روز تاخیر مبلغی به عنوان وجه التزام تعیین شده باشد که به این خسارت تاخیر در انجام تعهد می‌گویند.

باید و نبایدهای وجه التزام در قرارداد

باید و نبایدهای وجه التزام در قرارداد

رعایت نکات حقوقی وجه التزام در قرارداد از پیش آمدن اتفاقات ناگوار آینده در امان نگه می‌دارد. تعیین وجه التزام به طور معمول به صورت شرط ضمن عقد صورت می‌گیرد، اما الزامی در این خصوص وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی:  پایان‌کار و نحوه‌ اخذ آن

طرفین قرارداد می‌توانند در یک قرارداد جداگانه، وجه التزام تخلف از تعهدات را پیش‌بینی کنند.

وجه التزام برای قراردادهایی که طبق آن مالی از مالکیت یک نفر طبق قرارداد خارج می‌شود و به مالکیت نفر دیگر در می‌آید. البته از حیث کاربرد و استفاده علمی، وجه التزام در معاملات ملکی بسیار بیشتر از سایر قراردادها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شخصی که وجه التزام را مطالبه می‌کند، باید خود تعهداتش را به طور کامل انجام داده باشد. همانند خریدار باید در دفترخانه حاضر شود و قیمت معامله را نیز به رویت دفتردار برساند و عدم اجرای تعهد طرف دیگر احراز شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «شرایط قانونی پشیمانی در قرارداد» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…