آیا می‌توان از پارکینگ به‌عنوان انباری استفاده کرد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
براساس قوانین آپارتمانی، پارکینگ جزء مشاعات است و هیچ واحدی حق ندارد که وسایل اختصاصی خـود را در آنجا بگذارد و به عنوان انباری از آن استفاده کند.
پارکینگ

گذاشتن وسایل در پارکینگ از جمله معضلاتی است که ممکن است در یک ساختمان وجود داشته باشد. افرادی زیادی در فضای پارکینگ ساختمان وسایل اضافی مانند میز، صندلی و کمد را قرار می‌دهند. این عمل بر خلاق قوانین است و ساکنین آپارتمان می‌توانند با آن مقابله کنند. همراه دلتا مگ باشید.

مشاعات ساختمان

اگر بخواهیم مشاعات ساختمان را توضیح دهیم باید بگوییم مشاعات به قسمت‌هایی گفته می‌شود که به یک یا چند واحد تعلق داشته و همه واحدها می‌توانند از آن قسمت استفاده کنند. از جمله مواردی هم که بین ساکنین ساختمان مشکل ایجاد می‌کند همین قسمت‌های مشاع مثل پارکینگ هستند.

بر اساس قانون تملک در ساختمان در صورتی کـه پارکینگ در سند ملک، درج نشده باشد، جـزء مشاعات محسوب می‌شود در غیر این صورت جزء ملک بوده و اختصاصی است.

مشاعات ساختمان

مشاعات ساختمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • ممنوعیت نگهداری از حیوانات اهلی
  • عدم نگهداری از اشیا و وسایل خصوصی (مثل استفاده پارکینگ به‌عنوان انباری)
  • مشترک بودن و عدم تقسیم‌ناپذیری
  • عدم استفاده انحصاری توسط واحد یا واحدهای ساختمانی

پارکینگ آپارتمان از جمله مواردی است که قانون پیرامون آن صحبت کرده و تصمیم می‌گیرد. زمانی که واحد یا واحدهایی به قوانین مشاعات در یک ساختمان پایبند نبوده و به حقوق سایر همسایگان تجاوز کرده باشند، عمل آن‌ها جرم بوده و همسایگان می‌توانند شکایت کنند.

آیا می‌توان از پارکینگ به‌عنوان انباری استفاده کرد؟

همان‌طور که در بالا ذکر شد، پـارکینگ بر اساس قوانین آپارتمانی، جزو مشاعات است و یک واحد هـرگز حق ندارد که وسایل اختصاصی خـود را در آنجا بگذارد و به‌عنوان انباری از آن استفاده کند؛ اما مالکان ساختمانی می‌توانند در مورداستفاده از پارکینگ به‌عنوان انباری یا حتی استفاده از فضای پارکینگ واحدهای دیگر تصمیماتی را اتخاذ کنند و با مشوت کردن با یکدیگر تصمیم‌گیری کنند.

مطلب پیشنهادی:  چند نکته در مورد طلاق از طرف زوج که نمی‌دانید

مالکان می‌توانند در این مورد به‌صورت شفاهی توافق کرده و بدون مشکل از فضای پـارکینگ به‌عنوان انباری استفاده کنید. امـا همه مالکان ساختمان باید نسبت به این مورد موافقت خود را اعلام کنند و باید همه آن‌ها نسبت بـه تغییر کاربری راضی باشند.

آیا می‌توان از پارکینگ به‌عنوان انباری استفاده کرد؟

تغییر کاربری پارکینگ به انباری

یکی از مهم‌ترین مشکلات ساختمان و مشاعات آن تغییر کاربری مشاعات است. گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که ساکنان از فضای پارکینگ به‌عنوان انباری استفاده می‌کنند. البته توافق مالکان و دیگر ساکنین در این وضعیت می‌تواند کاربری را توجیه کند و آن‌ها نیز نباید نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند.

توافق شفاهی مالکان در این مورد مشکل نیست و می‌توانید بدون مشکل از فضای پـارکینگ به‌عنوان انباری استفاده کنید. امـا همه مالکان ساختمان باید نسبت به این مورد موافقت خود را اعلام کنند و نظر جمع مشکل را حل نمی‌کند، باید همه نسبت بـه تغییر کاربری راضی باشند. در بـرخی موارد برای تغییر کاربری مثل استفاده فضای اداری و تجاری، نه‌تنها لازم است کـه ساکنان نسبت بـه ایـن تغییر کاربری توافق داشته باشند، بلکه تطبیق آن با قوانین ساختمانی و دریافت مجوز شهرداری لازم و ضروری خواهد بود.

پیشنهاد مطالعههر آنچه که باید پیرامون افراز ملک مشاع بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …