چند نکته در مورد طلاق از طرف زوج که نمی‌دانید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق قانون ایران حق طلاق در حالت عادی با مرد است و مرد می‌تواند بدون داشتن دلایل محکمه‌پسند همسر خود را طلاق دهد.
طلاق از طرف زوج

طلاق از طرف زوج یکی از مواردی است که در دادگاه‌ها با آن روبه‌رو می‌شویم؛ اما دراین‌رابطه باید به شما بگوییم که مرد برای طلاق حق مستقیم دارد؛ اما باید در این زمینه، تکلیف حق‌وحقوق قانونی زن را به طور کامل مشخص کند. همراه دلتامگ باشید.

شرایط طلاق از طرف زوج

طلاق از طرف زوج بدون پرداخت حق‌وحقوق زن ممکن نیست. بین حالتی که مرد در طلاق دلیل موجه داشته یا در این زمینه دلیلی نداشته باشد، تفاوت وجود دارد.

البته اگر مرد برای طلاق دلیلی قانع‌کننده‌ای نداشته باشد نیز باز هم حکم طلاق صادر خواهد شد؛ اما وجود دلایل یا عدم این دلایل در شرایط پرداخت حقوق مالی زن تأثیرگذار است.

درهرصورت، مرد برای طلاق همسرش بدون دلیل باید شرایط زیر را رعایت کند:

پرداخت مهریه از جمله کارهای مهم هنگام طلاق از طرف زوج

مهریه یکی از حقوق مالی زن در روابط زوجیت است که به‌واسطه عقد ازدواج ایجاد می‌شود. اگر مرد برای طلاق دلایل منطقی داشته باشد یا بدون دلیل خاصی درخواست طلاق کند، باید حتماً مهریه زن را بپردازد.

مرد برای پرداخت مهریه به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند عذر و بهانه‌ای داشته باشد. در واقع مرد باید در هر صورتی، مهریه همسر خود را بپردازد.

زمانی که مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، می‌تواند به دادگاه درخواست اعسار بدهد. اگر درخواست وی در دادگاه قبول شد، پرداخت مهریه به‌صورت اقساطی تعیین می‌شود و مهریه قسط‌بندی می‌شود.

اگر با درخواست اعسار و اقساطی شدن مهریه، باز هم مرد از پرداختن مهریه خودداری کند، زن می‌تواند اقدام به شکایت کیفری و درخواست صدور حکم جلب و بازداشت مرد را تقاضا کند.

پرداخت مهریه از جمله کارهای مهم هنگام طلاق از طرف زوج

پرداخت نفقه

نفقه نیز یکی دیگر از حقوق مهم زن هنگام طلاق از طرف زوج است که با ازدواج به دست می‌آورد. مسئولیت پرداخت آن برعهده مرد است. همچنین مقدار نفقه بر اساس وضعیت زندگی و اجتماعی زن تعیین می‌شود.

قانون، پرداخت نفقه زن را برعهده مرد قرار داده و این امکان برای مرد وجود ندارد تا به دلیل عدم برخورداری از اوضاع مالی مناسب، از پرداخت نفقه همسر خودداری کند مگر اینکه زن از همسرش تمکین نکرده باشد که در این شرایط مرد مجاز به عدم پرداخت نفقه است.

مطلب پیشنهادی:  چگونگی دریافت وام مسکن

پرداخت اجرت‌المثل

درصورتی‌که زن بهای کارهایی که در طول دوران زوجیت برای همسر خود انجام داده است را درخواست کند به آن اجرت‌المثل ایام زوجیت گفته می‌شود.

پرداخت اجرت‌المثل تحت شرایطی به زن انجام می‌شود. در واقع برای آن که در حق طلاق از طرف مرد اجرت‌المثل به زن تعلق بگیرد، باید مواردی برای دادگاه محرز شود. این موارد عبارت‌اند از:

  • انجام کارهایی که شرعاً و قانوناً برعهده زن نبوده و صرفاً به دستور همسرش انجام داده است.
  • زن قصد انجام‌دادن رایگان این امور را نداشته باشد.
  • کارهایی که زن انجام داده است، عرفاً دارای مزد باشد.

بنابراین، بعد از آن که سه مورد مذکور ثابت شد، دادگاه اقدام به تعیین میزان اجرت‌المثل متعلقه به زن طبق نظریات کارشناسی می‌‌کند.

پرداخت دارایی شوهر به زن

پرداخت دارایی شوهر به زن

پرداخت نصف دارایی شوهر به زن نیز از جمله شرایطی است که زمان طلاق از طرف زوج پاربرجاست و در این زمینه مرد نیز دلیل قانونی برای طلاق نداشته باشد.

پرداخت نصف اموال مرد، جزو شروط دوازده‌گانه عقد ازدواج است که پرداخت آن منوط به امضای مرد و درخواست از طرف زن است.

در این صورت، مرد باید نصف اموال خود را که در دوران زناشویی با زن به دست آورده است را هنگام طلاق از طرف زوج به همسر خود بدهد. البته نکته مهم آن است که عین یا عوض مال در این زمینه تفاوتی نمی‌کند.

تعداد کلمات مطلب: 573

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…