آینده بازار مسکن چه می‌شود؟

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار مسکن گفت: زمانی بازار مسکن از رکود خارج می‌شود که یک اتفاق یا سیاست‌گذاری جدید، بخصوص در حوزه‌های بین‌المللی رخ دهد.
قیمت خانه

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، عباس زینعلی درباره چگونگی خروج مسکن از رکود اظهار کرد: رشد نسبی بازارهای موازی مسکن همچون ارز و بورس به معنای رونق نیست. به هر حال این حوزه‌ها مدتی راکد بوده و اکنون به خاطر انتخاب دولت جدید تکانی خورده که نرمال است اما نمی‌تواند شروع یک دوره رونق تلقی شود.

وی افزود: معتقدم دولت رئیسی باید یک طرح فوری را برای بخش‌های سیاسی و اقتصادی ارایه دهد. مثلا با یک حرکت پرفشار، بخش‌های تولیدی را به تحرک وادار کند. همزمان مسائل سیاسی بین‌المللی را با جدیت دنبال کند تا فضای اقتصادی مقداری تلطیف شود. اگر جامعه اینطور برداشت کند که این اقدامات در جریان است احتمالا در شهریور نشانه‌های رونق در بخش‌های اقتصاد بروز پیدا می‌کند و شاهد خروج مسکن از رکود خواهیم بود.

خروج مسکن از رکود

خروج مسکن از رکود با ساخت و ساز مسکن

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه ادامه روند بلاتکلیفی کنونی ممکن است به خروج سرمایه‌ها از کشور منجر شود، گفت: اگر سرمایه‌ها وارد حوزه ساخت و ساز وارد شود با توجه به پیشران بودن بخش مسکن برای اقتصاد و بازار مسکن خوب است. اما رشد ساخت و ساز به حجم معاملات بستگی دارد.

او گفت: سازنده به بازار نگاه می‌کند وقتی می‌بیند ممکن است برای سود، مدت‌ها در انتظار بنشیند طبیعتا اقدام به ساخت و ساز نمی‌کند. کما اینکه هم اکنون پروژه‌های زیادی را در سطح شهر تهران می‌بینیم که نیمه‌کاره رها شده است.

مطلب پیشنهادی:  کارت مصالح ساختمانی، یک پروژه شکست خورده است

زینعلی تصریح کرد: کارخانجات تولید مصالح ساختمانی مثل سیمان و فولاد نیز با توجه به نیازشان به ارز در شرایط رکودی ایران تمایل به صادرات دارند. دولت باید کاری کند که این واحدهای تولیدی ابتدا به تامین نیاز داخلی بپردازند، اما پیش‌نیاز چنین مساله ای ایجاد تحرک در بازار مسکن است.

وی، ورود تقاضای موثر در بازار مسکن را منوط به افزایش قدرت خرید مردم دانست و گفت: دست متقاضیان به قیمت های فعلی نمی‌رسد. بنابراین یا باید نرخ‌ها تا مدتی ثابت بماند یا توان خرید از طریق تسهیلات و برخی ابزارهای مالی بالا برود اما هم‌اکنون با توجه به قرار گرفتن دولت در دوره گذار، چنین شرایطی حاکم نیست.

زینعلی، کوتاه‌ترین مسیر بهبود وضعیت بازار مسکن را تحرک در بخش تبدیل به احسن دانست و گفت: افرادی که هم اکنون مسکن دارند و قصد دارند جابه‌جا شوند منابع مالی چندانی نیاز ندارند و می‌توان با پرداخت تسهیلات به این گروه‌ها فرصت جابه‌جایی داد.

مطالعه بیشتر: مطلب «مردم بی خیال خرید خانه شدند!» را در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …