در کوتاه‌مدت، بازار اجاره به ثبات نمی‌رسد

2
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است با شرایط اقتصادی موجود، بعید است بتوانیم در بازار اجاره مسکن در کوتاه مدت به آرامش و ثبات برسیم.
حاشیه شهر تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از همشهری، بر اساس گفته بیت الله ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران منبع آماری بانک مرکزی، سامانه اتحادیه مشاوران املاک است. اما این در حالی است که بسیاری از قراردادهای رهن و اجاره مسکن در سامانه مذکور ثبت نمی‌شود.

او همین علت را مدنظر قرار داده و گفته است: نمی‌توان این سامانه را منبعی برای بررسی‌های آماری و اقتصادی دانست. بر اساس اعلام این کارشناس، حتی برخی از معاملات ممکن است به طور دقیق در سامانه املاک و مستغلات ثبت نشوند.

ستاریان می‌گوید: می‌توانیم برخی از معاملاتی که شرایط واقعی امضای قرارداد را نداشته‌اند، از آمارها حذف کنیم. این در حالی است که عامل افزایش اجاره‌بها سبب شده تا بسیاری از مستأجران قراردادهای فعلی اجاره مسکن خود را تمدید نکنند و به سراغ اجاره‌نشینی در مناطق ارزان‌تر بروند.

آنطور که عضو هیات علمی دانشگاه تهران می‌گوید: سامانه مشاوران املاک امکان تحلیل این اتفاقات را ندارد. این سامانه تنها به کم بودن معاملات اجاره مسکن تأکید دارد.

بازار اجاره مسکن در کوتاه مدت

وی درباره این ادعا که بازار اجاره مسکن به ثبات رسیده، گفت: با شرایط اقتصادی موجود حتی با فرض اینکه دولت بتواند وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را هم عملی کند، بعید است بتوانیم در بازار اجاره مسکن در کوتاه مدت به آرامش و ثبات برسیم.

ستاریان معتقد است: حداقل یک دهه طول می‌کشد تا مازاد تولید مسکن در بازار رهن و اجاره اثر مثبت بگذارد تا از التهابات این بازار خارج شویم.

مطلب پیشنهادی:  کنترل مسکن، نیازمند اراده دولت است

وی اضافه کرد: در حال حاضر اعلام شده که بین ۷ تا ۸.۵ میلیون اجاره‌نشین در کشور وجود دارد. این نشان می‌دهد که بازار اجاره مسکن یک بازار بزرگ است و در حال حاضر مردم خود به خود در بازار اجاره‌داری سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود می‌برند. این در حالی است که در کشورهای توسعه شرکت‌ها در بازار اجاره فعال هستند نه مردم.

سوددهی اندک اجاره‌دهی حرفه‌ای

ستاریان درباره اینکه چرا در کشورهای توسعه یافته، شرکت‌های اجاره‌دار داریم؟ گفت: در این کشورها، بازار مسکن به ثبات رسیده و لذا از محل افزایش قیمت مسکن به سوددهی نمی‌رسند. بلکه با تملک تعداد زیادی واحد مسکونی در ابعادی بالاتر از هزار واحد، اجاره‌داری حرفه‌ای می‌کنند.

او می‌افزاید: اما از آنجایی که در بازار مسکن ایران، استهلاک و افزایش عمر بنا تأثیری در کاهش قیمت آن ندارد و ملک به عنوان دارایی در مقابل کاهش ارزش پول استفاده می‌شود، داشتن حتی تعداد واحدهای اندک و کمتر از ۱۰ واحد هم می‌تواند برای اجاره‌داری سودده باشد.

مطالعه بیشتر: مطلب «بحران به بازار اجاره رسید» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «در کوتاه‌مدت، بازار اجاره به ثبات نمی‌رسد» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:42 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …