بحران به بازار اجاره رسید

2
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای حل مشکل مستاجران دو راهکار وجود دارد. یکی پرداخت وام ودیعه یا حتی کمک پرداخت هزینه اجاره مسکن به اقشار ضعیف‌تر جامعه و دیگری مهار تورم، ایجاد رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی تازه است.
مشکلات مستاجران

به گزارش دلتا مگ به نقل از تعادل، با نواسانات قیمت مسکن، متاسفانه مستاجران بیشترین فشار را محتمل می‌شوند. برای کاهش این فشار و حل مشکلات مستاجران، کارشناسان دو راهکار مستقیم و غیرمستقیم را پیشنهاد کرده‌اند.

در راهکار مستقیم دخالت دولت ضروری و کارساز خواهد بود. اختصاص حمایت‌هایی همچون پرداخت وام ودیعه یا حتی کمک پرداخت هزینه اجاره مسکن به اقشار ضعیف‌تر جامعه، می‌تواند مشکل‌گشای این معضل باشد.

اما این راهکار، یک روش دائمی نیست و نمی‌توان از آن برای طولانی‌مدت استفاده کرد. البته تجربه کشورهای پیشرفته در حمایت از مستاجران از طریق سیستم «مسکن اجتماعی» قابل تامل و مطالعه است.

از سوی دیگر در روش غیر مستقیم، دولت به دو شیوه می‌تواند به مستاجران کمک کند. در راه نخست با کمک برخی ترفندها همانند مهار تورم، ایجاد رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی تازه از مستاجران در برابر تلاطمات قیمتی، می‌توان کمک حال مستاجران بود.

راه دیگر برای حمایت از مستاجران شامل ایجاد بسترهای لازم برای رونق ساخت‌و‌ساز و افزایش عرضه آپارتمان، مکانیسم‌های درون بازاری رشد قیمت مسکن است. به گفته گودرزی”کارشناس مسکن”، حدود ۷ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد. از این تعداد مستاجر، نزدیک به ۴۲ درصد ساکن پایتخت هستند و طی ۱۰ سال گذشته رو به افزایش بوده است.

مطلب پیشنهادی:  رئیس اتحادیه املاک از وزیر خواستار ارائه مستندات معاملات صوری شد

عوامل تاثیرگذار در مشکلات مستاجران

عوامل تاثیرگذار در مشکلات مستاجران

به گفته این کارشناس مسکن، کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت مسکن، وام‌های ودیعه مسکن از عوامل تاثیرگذار در ایجاد مشکلات و دردسر مستاجران بوده است.

از سوی دیگر متاسفانه رهاشدگی بی‌منطق و عجیب و غریب در قیمت مسکن باعث شده است که اجاره‌نشینی یک انتخاب نباشد، بلکه یک اجبار باشد.

گودرزی اذعان کرد: در بخش قانونی مسکن با مشکل جدی مواجه هستیم که بخشی از آن ساماندهی شده است و با ضعف مدیریت روبه‌رو هستیم. آشفته بازار مسکن بستر تحمیل شرایط به مستاجران را فراهم می‌آورد و موجران آگاهانه یا ناآگاهانه در این فرآیند بهره‌مند خواهند بود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «با احتمال توافق برجام، متقاضیان خرید مسکن دست نگه داشتند» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «بحران به بازار اجاره رسید» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:43 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …