کنترل مسکن، نیازمند اراده دولت است

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مشاور رئیس کل سازمان امور مالیاتی معتقد است که کنترل بازار مسکن نیازمند عزم جدی دولت است، گفت: نباید از مالیات بر خانه خالی نباید انتظار درآمدی داشت.
کنترل بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از مهر، مهدی موحدی با بیان اینکه در بدنه وزارت راه نگاه درستی نسبت به دلالان مسکن وجود ندارد، گفت: اگر بخواهیم مسئله بخش مسکن از جمله اجاره نشینی، بدنشینی و کمبود استطاعت را حل کنیم، جعبه ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از این جعبه ابزارها که ما سراغش نرفته‌ایم مالیات است.

وی ادامه داد: پیچیدگی‌های موجود در عرصه اقتصاد سیاسی مالیات و نفوذ ذی‌نفعان در فرآیند تصویب قوانین مالیاتی، موجب می‌شود مصوبات کارکرد تنظیمی خود را از دست بدهند.

موحدی با اظهار به اینکه فقدان مالیات بر سوداگری دلیل اصلی تورم بخش مسکن است، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از تورمی که در بخش مسکن لمس می‌کنیم به واسطه فقدان مالیات بر دلالی و سوداگری با نرخ مؤثر ایجاد شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: اگر این دلالی‌ها را با اعمال مالیات کنترل می‌کردیم، ماشین خلق نقدینگی بانک‌ها بسیار زودتر از این کند می‌شد.

کنترل بازار مسکن

او با اشاره به اینکه نباید از مالیات بر خانه خالی نباید انتظار درآمدی داشت، افزود: هدف اصلی مالیات بر خانه‌های خالی، عرضه آن به بازار مسکن است.

مطلب پیشنهادی:  تحویل واحدهای مسکن مهر به کجا رسید؟

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به اینکه نفس تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه و خانه‌های خالی موضوع مبارکی است، توضیح داد، افزود: زمین اگر برای تولید استفاده می‌شود، باید مالیات آن پرداخت شود و اگر برای تولید نیست، اصلاً مالکیت و تصرفش معنا ندارد.

موحدی در پایان ضمن تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی سرمایه اولویت دارترین پایه مالیاتی بخش مسکن است، تصریح کرد: هدف این پایه مالیاتی مقابله با سوداگری است که ریشه بسیاری از مشکلات بازار مسکن محسوب می‌شود. درباره مالیات بر خانه‌های خالی در شیوه اجرایش بحث است، اما باید با روش درست مانع از این شویم که فردی خانه‌ای داشته باشد و آن را خالی نگه دارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «ارسال نخستین فهرست خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…