پیش‌بینی وضعیت آینده بازار مسکن

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: نوسانات اقتصاد کلان، بازارهای موازی و میزان توان خرید متقاضیان از جمله عوامل تاثیرگذار در وضعیت آینده بازار مسکن است.
ارزانی بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از فرتاک نیوز، قیمت مسکن متاثر از نرخ ارز است از این رو برخی معتقدند که در صورت ارزان‌تر شدن دلار، ارزانی بازار مسکن را پیش‌رو خواهیم داشت. از سوی دیگر با اجرای سیاست‌هایی چون ساخت یک میلیون مسکن در کشور، می‌توان تعادل عرضه و تقاضا را برقرار کرد که موجب بهبود شرایط این بازار خواهد شد.

با پیش‌رفتن فضای امیدوارکننده مذاکرات وین، پیش‌بینی کاهش قیمت مسکن، بیش‌ازپیش قوی شده است. اما با این حال، عده‌ای اظهار دارند که میان قیمت مسکن و بازگشت برجام چندان ارتباطی وجود ندارد.

حال این سوال وجود دارد که چه دلایلی بر ثبات این روزهای بازار مسکن تاثیر داشته است؟ فعالان و کارشناسان حوزه مسکن مذاکرات هسته‌ای را تاثیرگذار می‌دانند، اما متغیرهای دیگر همچون کمبود عرضه، توان طرف تقاضا، وضعیت تورم عمومی، رشد نهاده‌های ساختمانی و تورم بازارهای موازی نیز اثرگذار بوده‌اند.

از همین رو در شرایطی فعلی دو احتمال در رابطه با وضعیت آینده مسکن وجود دارد. گروهی از صاحب‌نظران می‌گویند که حتی با تحقق مذاکرات و کاهش نرخ ارز، دوباره قیمت مسکن در محدوده فعلی خواهد ماند. زیرا این بازار با دیگر بخش‌ها متفاوت بوده و همراه با نرخ دلار حرکت نمی‌کند. عده‌ای دیگر نیز بر این باور هستند که پس از انجام مذاکرات، شاهد کاهش افت قیمت مسکن خواهیم بود.

مطلب پیشنهادی:  عواقب افزایش قیمت در بازار مسکن

آیا ارزانی بازار مسکن را پیش‌رو خواهیم داشت؟

آیا ارزانی بازار مسکن را پیش‌رو خواهیم داشت؟

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره پیش‌بینی وضعیت آینده بازار مسکن می‌گوید: درحال‌حاضر توان طرف تقاضا به‌شدت کاهش یافته است. از طرف دیگر با شرایط امیدوارکننده‌ای که در فضای سیاسی و اقتصادی کشور ایجادشده است. اما به نظر می‌رسد با کاهش قیمت مسکن یا دست‌کم ثبات این بازار در میان‌مدت مواجه باشیم.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان نیز معتقد است که قیمت‌های موجود در این بازار از اقتصاد کلان نشات گرفته؛ چراکه مسکن یک کالای تولیدی است و قیمت آن براساس نرخ زمین و هزینه ساخت مشخص می‌شود.

بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن نیز درباره پیش‌بینی این بازار می‌گوید: در صورت تحقق برجام، انتظار توسعه در اقتصاد را داریم. اما بازار مسکن با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد، به همین دلیل با رکود تورمی همراه و قیمت بالا می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «هشدار به مشاوران املاک» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …