اجاره به شرط تملیک؛ قراردادی که صاحبخانه‌تان می‌کند!

0
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قرارداد اجاره یکی از رایج‌ترین قراردادهای حقوقی در دنیای امروز ماست. اجاره به شرط تملیک، قرارداد اجاره ای است که در آن شرط می‌شود اگر مستاجر به کلیه تعهدات مندرج در این قرارداد عمل نماید در پایان مدت اجاره، مالک عین آن مستاجره خواهد شد.
تمدید اجاره نامه بدون بنگاه (تمدید اجاره نامه دستی)

اجاره به شرط تملیک یکی از انواع عقود اجاره می‌باشد که در سال‌های اخیر بسیار مورد اقبال مردم قرار گرفته است. در این مطلب از دلتا مگ به نکات حقوقی مهم پیرامون اجاره به شرط تملیک می‌پردازیم.

عقد اجاره

در این نوع عقد، مستاجر که اجاره‌کننده ملک است برای مدت زمان معینی که در متن قرارداد اجاره به صراحت مشخص می‌شود، مالک منافع عین مستاجره یعنی مالی که به او اجاره‌ داده شده‌ است می‌شود. این شخص حقیقی متعهد می‌شود در ازای تصرف ملک اجاره‌ای، مبلغی را به عنوان اجاره‌بها یا کرایه، به موجر که ممکن است اجاره‌دهنده خانه یا مالک آن باشد بپردازد.

در واقع مالکیت منافع به این معناست که مستاجر می‌تواند از مالی که اجاره کرده ‌است، استفاده کرده و یا اینکه در صورت اجازه‌ موجر، ملک را به شخص دیگری مجددا اجاره دهد. مستاجر مکلف است پس از اتمام مدت زمانی که در قرارداد اجاره تعیین شده‌ است، مال را به مالک اصلی آن تحویل دهد.

قرارداد اجاره

اجاره به شرط تملیک چیست؟

اجاره به شرط تملیک از انواع عقد اجاره است که در آن شرط می‌شود اگر مستاجر به تمامی‌ تعهدات مندرج در این قرارداد عمل کند در پایان مدت اجاره، مالک عین مستأجره شود. در واقع اجاره به شرط تملیک نوعی قرارداد اجاره است که در نهایت به مالک شدن مستاجر منتهی می‌شود.

نوع تعهداتی که برای مستاجر در این نوع قرارداد اجاره ذکر می‌شود، بستگی به توافق طرفین دارد. برای مثال مالک می‌تواند منزل خود را به مستاجر اجاره دهد و شرط کند که اگر مستاجر در هر ماه فلان مبلغ خاص را بپردازد در پایان سال که مدت اجاره‌ ملک به پایان می‌رسد، مستاجر مالک ملک شود.

مطلب پیشنهادی:  اقرارنامه فروش ملک چیست؟

در این‌صورت اگر مستاجر به تعهدی که برایش ایجاد شده‌ است بطور کامل عمل نماید، دیگر تعهدی برای تخلیه‌ ملک نخواهد داشت و می‌تواند مالک آن ملک شود.

در مقابل، مالک نیز موظف خواهد بود که مالکیت این مال را پس از اتمام مدت زمانی که تعیین شده‌ است، به مستاجر انتقال دهد. بنابراین می‌توان گفت اجاره به شرط تملیک نوعی قرارداد اجاره می‌باشد که در ضمن آن، شرطی خاص درج شده‌ است.

اجاره به شرط تملیک

رشد سریع قیمت مسکن در ایران و تمایل اغلب افراد برای داشتن ملکی که متعلق به شخص خودشان باشد، باعث شده است این قرارداد طرفداران زیادی در بین مردم داشته باشد.

این شیوه در ابتدا تنها برای خرید و فروش خانه به‌ کار گرفته می‌شد تا به این وسیله افرادی که توان مالی کافی برای پرداخت بهای مسکن بصورت یک‌جا را ندارند، بتوانند از این طریق و با این شیوه‌ پرداخت اقساطی، سرپناه و خانه‌ای برای خود فراهم کنند.

باید گفت این قرارداد به مرور زمان در مورد اموال دیگر نیز به‌ کار گرفته شده‌ است. برای مثال آنچه در لیزینگ خودرو‌ها در ایران جریان دارد، یکی از انواع قرارداد اجاره به شرط تملیک است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات معاملاتی و حقوقی در این زمینه، مطلب ” نکات طلایی در اجاره آپارتمان” را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…