اقرارنامه فروش ملک چیست؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از موارد پرکاربرد اقرارنامه، در حوزه ملک است. اقرارنامه فروش ملک یا واگذاری در هنگام انجام معاملات برای خریدار بسیار با اهمیت هستند.
اقرارنامه چیست؟

در حقوق، اصطلاحاتی وجود دارد که ممکن است برای افراد زیادی ناآشنا باشد. آگاهی از این اصطلاحات می‌تواند به شما در تنظیم قراردادها به‌صورت اصولی و جلوگیری از کلاهبرداری‌ها بسیار کمک کند. یکی از این اصطلاحات بااهمیت، اقرارنامه فروش است. با دلتا مگ همراه باشید تا با این اصطلاح مهم آشنا شوید.

اقرارنامه فروش ملک چیست؟

در صورتی که یکی از طرفین قرارداد بخواهد به هر دلیل زیر قول و قرار خود زده و به تعهدات خود عمل نکند، اقرارنامه فروش این اجازه را به او نمی‌دهد. اقرارنامه فروش ملک در هنگام انجام معاملات بسیار حائز اهمیت است مخصوصا زمانی‌که ملک مربوطه با اسناد عادی معامله شده باشد زیرا وجود آن دلیلی برای اثبات دعوا است.

نحوه نوشته شدن محتوا در اقرارنامه بسیار مهم است. به‌عنوان مثال ممکن است اصل خواسته طرفین در آن رعایت نشود. پس لازم است متن آن به‌وسیله یک وکیل یا مشاور حقوقی بررسی گردد.

متن اقرارنامه چیست؟

مضمون متنی که در اقرارنامه ذکر می‌شود این است که فروشنده، ملک مربوطه را با مبلغ مشخصی به خریدار فروخته و آن را انتقال داده است و دیگر مالک آن ملک نیست. این متن باید امضا شود تا اگر روزی فروشنده ادعایی کرد یا ملک را تحویل نداد، خریدار حرفی برای گفتن داشته باشد.

پیشنهاد می‌شود برای اینکه خیال شما بابت اعتبار اقرارنامه راحت شود، آن را در دفترخانه‌های رسمی امضا بزنید.

مطلب پیشنهادی:  اهمیت تبدیل سند وکالتی به قطعی

اقرار در چه حالاتی بیان می‌شود؟

بیان اقرار در حالات مختلفی بیان می‌شود که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم:

  1. اقرار داخل دادگاه: این اقرار به‌دلیل اینکه در حضور قاضی بیان شده و توسط قاضی در صورت مجلس دادرسی ثبت می‌شود، بیشترین اعتبار را دارد.
  2. شفاهی: در صورت شفاهی بودن، اقرار دو حالت دارد، یا صریح است یا ضمنی.
  3. کتبی: بصورت کتبی نوشته می‌شود.

امضای اقرارنامه

هدف از دریافت اقرارنامه چیست؟

دریافت اقرارنامه زمانی انجام می‌شود که انتقال رسمی ملک به دلایلی مانند امور اداری و غیره امکان‌پذیر نیست. در این صورت خریدار برای اطمینان، این اقرارنامه را تنظیم کرده و از فروشنده می‌خواهد که آن را امضا کند.

اقرارکننده باید چه شرایطی داشته باشد؟

تحت شرایطی خاص فرد می‌تواند اقرارکننده باشد. این شرایط شامل:

  • عاقل باشد.
  • به سن بلوغ رسیده باشد.
  • اختیار تمام در زمان اقرار داشته باشد.
  • اقرار وی عقلانی و شرعی باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «نحوه خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه» را از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…