اخذ حکم تخلیه توسط موجر

3
6
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هنگامی‌که موجر ملک خود را به مستاجر اجاره می‌دهد می‌تواند تعهدات خاصی را در قرارداد اجاره قید کند. اگر مستاجر نسبت به رعایت این تعهدات بی‌اعتنا باشد یا اقداماتی را انجام دهد که طبق قانون ممنوع هستند، در این شرایط می‌توان حکم تخلیه را از مراجع ذی‌صلاح اخذ نمود.
همه چیز درباره تهاتر ملک

رعایت چند نکته ساده در عین حال کاربردی در قرارداد اجاره، می‌تواند از بروز دردسرهای بعدی و مشکل حکم تخلیه جلوگیری کند. از سوی دیگر نادیده گرفتن همین نکته‌ها ممکن است سکونت بدون‌ دغدغه شما را با مشکل روبه‌رو کند. به‌طوری‌که مجبور شوید ساعت‌ها از وقت خود را به بحث با موجر و تردد به مراجع قضایی سپری کنید. در این مطلب از دلتا مگ به موضوع گرفتن حکم تخلیه ملک توسط صاحبخانه می‌پردازیم.

بهترین زمان خرید ملک برای استفاده شخصی

وفای به عهد در قرارداد اجاره

به قول و قرارهایتان پایبند باشید. اگر موعد اجاره تمام شده است با رضایت، ملک را تخلیه نمایید. در غیر این‌صورت، ممکن است مالک از راه مراجع قضایی حکم تخلیه ملک را بگیرد. اگر قرارداد شما بصورت قولنامه عادی منعقد شده است دادخواست تخلیه، مشتمل بر مشخصات مستاجر، شامل نام و نام خانوادگی و  اقامتگاه وی، مشخصات و تاریخ سند اجاره، کپی برابر اصل شده قرارداد اجاره و کپی برابر اصل شده سند مالکیت ملک به شورای حل اختلاف محل تقدیم خواهد شد.

نحوه گرفتن حکم تخلیه توسط  موجر

شعبه مربوطه در شورای حل اختلاف، پس از آنکه مالکیت یا ذی‌نفع بودن موجر را احراز نمود، دستور تخلیه را صادر می‌کند و مستاجر نه تنها باید ملک را تخلیه کند، بلکه باید خسارات مالک را در مدتی که در قرارداد ذکر نشده است و مازاد بر مدت قرارداد بوده است را نیز پرداخت کند.

پس از ابلاغ این حکم به مستاجر، او موظف است ظرف سه روز از ابلاغ، نسبت به تخلیه اقدام کند. اگر موجر مبلغی به‌عنوان ودیعه یا تضمین یا قرض‌الحسنه از مستاجر دریافت نموده باشد، تخلیه و تحویل مورد اجاره، موکول به استرداد آن سند یا وجه به مستاجر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  شگفت‌انگیزترین ساختمان های قطر برای مسافران جام جهانی

آزاد بودن ملک را بررسی کنید

صدور اجراییه در مورد اجاره نامه رسمی

مورد مهمی که در رابطه با گرفتن حکم تخلیه ملک وجود دارد این است که اگر قرارداد به‌ صورت رسمی منعقد شده باشد، می‌توانید برای اخذ حکم تخلیه از طریق دفترخانه نیز اقدام نمایید. در این‌ صورت باید درخواست صدور اجراییه را به دفترخانه‌ای که قرارداد اجاره را تنظیم کرده است، تقدیم نمایید.

دفترخانه پس از احراز هویت مالک و تشخیص صلاحیت موجر مبنی بر مالک بودن و اتمام تاریخ قرارداد، اوراق اجراییه را ظرف بیست و چهار ساعت و در سه نسخه با قید تخلیه محل مورد اجاره، به دایره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک مورد اجاره می‌فرستد. اداره ثبت ظرف یک روز کاری، نسبت به تشکیل پرونده و صدور ابلاغ تخلیه برای مامور اقدام می‌کند. مامور اجرا نیز موظف است ظرف ۴۸ ساعت اجراییه را به مستاجر ابلاغ نماید. مستاجر نیز مکلف است ظرف مدت ۳روز از تاریخ ابلاغ، نسبت به تخلیه ملک اقدام کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب «اجاره به شرط تملیک؛ قراردادی که صاحبخانه‌تان می‌کند!» را مطالعه کنید.

3 دیدگاه

  1. ناشناس

    8 خرداد 1401 در 10:40 ق.ظ

    عالیه مرسی

    پاسخ

  2. […] بیشتر: مطلب «اخذ حکم تخلیه توسط موجر» را دلتا مگ […]

    پاسخ

  3. […] بیشتر: مطلب «اخذ حکم تخلیه توسط موجر» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…