همه چیز درباره فک رهن

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در هر بانک یک ضمانت مشخص برای وام و تسهیلات در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در حوزه مسکن، ضمانتی که بانک در نظر می‌گیرد، رهن سند خانه‌ای است که توسط دریافت‌کننده وام خریداری می‌شود.
همه چیز درباره فک رهن توسط بانک

امروزه استفاده از وام و تسهیلات بانکی برای خرید خانه بسیار رواج پیدا کرده است. شما در ازای دریافت وام از بانک، باید سند خانه خریداری شده را در رهن بانک بگذارید. حال اگر قصد فک رهن داشتید باید چه اقداماتی انجام دهید؟

با دلتا مگ همراه باشید تا با فک رهن بیشتر آشنا شوید.

فک رهن چیست؟

فک رهن یعنی سند ملکی که در رهن و گرو بانک است، آزاد شود. به‌عبارتی اگر قصد خرید و فروش ملکی که در گرو بانک است را دارید، ابتدا باید سند آن را آزاد کنید.

فک رهن چیست؟

روش‌های فک رهن

  1. تسویه حساب کامل
  2. سپرده‌گذاری

تسویه حساب کامل

یکی از راه‌های فک رهن، تسویه کامل بدهی باقی‌مانده به بانک است. زمانی‌که شما تصمیم به فروش خانه‌ای می‌گیرید که با وام خریداری کرده‌اید، از آنجایی که تعدادی از اقساط آن را پرداخت کرده‌اید، برای تسویه حساب فقط کافی است که باقی‌مانده مبلغ تسویه نشده را به بانک بپردازید.

برای انجام این کار به بانک مراجعه کنید و درخواست خود را اعلام کنید. بانک میزان بدهی اصلی باقی‌مانده را محاسبه و به شما اعلام می‌‌کند. در نتیجه شما با پرداخت یکجای بدهی، می‌توانید خانه را از رهن بانک آزاد کنید.

تسویه حساب

سپرده‌گذاری

در روش سپرده‌گذاری که چند سالی است توسط برخی از بانک‌ها اجرا می‌شود، از طرحی به‌نام طرح رها استفاده می‌شود. در این طرح، شما به بانک مراجعه کرده و پس از اینکه بانک میزان بدهی شما را محاسبه کرد، مبلغی معادل  ۱۱۰ درصد آن را در بانک مربوطه سپرده‌گذاری می‌کنید. نتیجه این کار، خارج شدن خانه شما از رهن بانک است.

نکته قابل توجه در روش سپرده‌گذاری این است که بعد از انجام آن همچنان باید اقساط وام را پرداخت کنید و تا زمانی که اقساط شما تمام نشود نمی‌توانید از مبلغ سپرده‌گذاری شده در بانک استفاده کنید. البته بانک در ازای سپرده‌گذاری شما، مبلغی به‌عنوان سود به شما پرداخت می‌کند که از همان سود برای پرداخت اقساط می‌توانید استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  نکات لازم برای انتقال سند ملک

تسویه حساب یا سپرده‌گذاری؟

انتخاب هر کدام بستگی به شرایط خودتان دارد. اگر تعداد کمی از اقساط شما پرداخت شده و بیشتر آن باقی مانده، از روش تسویه حساب کامل استفاده کنید. علت این مساله را برایتان شرح می‌دهیم:

بدهی افراد به بانک به دو بخش بدهی اصلی و سود آن تقسیم می‌شود. از آنجایی‌که در ماه‌های اول قسط، میزان سود پرداختی بیشتر از ماه‌های بعدی است و نسبت اصل بدهی و سود پرداختی با هم برابر نیست، پیشنهاد می‌شود از روش تسویه حساب استفاده کنید چرا که کمتر ضرر می‌کنید و فقط کافی است مبلغ اصل بدهی را پرداخت کنید.

سپرده‌گذاری برای فک رهن

حال اگر بیشتر اقساط وام را پرداخت کرده‌اید، به نفع شماست که از روش سپرده‌گذاری استفاده کنید. زیرا در این حالت شما مبلغ زیادی را برای سود پرداخت کرده‌اید و برای تسویه باید اصل بدهی را که تقریبا مقدار کمی از آن پرداخت شده است را به بانک بپردازید. پس به صرفه است که برای فک رهن از روش سپرده‌گذاری استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «آنچه که باید در مورد رهن کامل مسکن بدانید!» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …