50 درصد تهرانی‌ها زیر خط فقر مسکن هستند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس اعلام معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران حدود ۵۰ درصد جمعیت پایتخت زیر خط فقر مسکن زندگی می‌کنند و این افراد، توانایی ساخت خانه را ندارند.
قیمت های پیشنهادی بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایلنا، حمیدرضا صارمی درباره افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ عوارض در سال آتی گفت: در حدود ۶۰ درصد از پهنه‌های تهران تقریبا افزایش عوارض نداریم، چرا باید همه‌ی ساخت و سازها در نقاط شمالی تهران باشد؟

او ادامه داد: اگر می‌خواستیم در سیاست‌هایمان افزایش نرخ عوارض به نسبت سال‌های گذشته کمتر باشد، باید از یک سو به دنبال واقعی کردن موضوع بودیم، یعنی اگر یک توقف می‌دادیم ممکن بود در طولانی مدت این اتفاق رخ ندهد و از طرفی میل به ساخت و ساز را در مناطق بالا دست تا جایی که امکان دارد کمتر کنیم و میل به ساخت و ساز را در مناطق میانی و جنوبی شهر بیشتر کنیم.

صارمی ضمن محاسبه قیمت عوارض ساختمانی در هر متر مربع گفت: در حال حاضر متوسط یک متر مربع عوارض ساختمانی ۳۰۰ هزار تومان است. درصدی که افزایش پیدا می‌کند، تقریبا معادل ۳۳۰ هزار تومان خواهد شد که عدد محسوسی نیست و در ساخت و ساز اثر ندارد.

زیر خط فقر مسکن

وی با بیان اینکه کسی برای پرونده سه یا چهار طبقه به شهرداری تهران مراجعه نمی‌کند، افزود: چرا که با محاسبه ارزش زمین و ارزش ساخت و ساز با آنچه که ساخته می‌شود، تقریبا ۲۰ درصد ضرر می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  صد سال خانه به دوشی!

بر اساس گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، صرفه اقتصادی ساخت و ساز در تهران از ۵ طبقه به بالا است.

معاون شهردار تهران گفت: عوارض در بافت فرسوده رایگان است و کسی که می‌خواهد در این محدوده ساخت و ساز کند، عمدتا توان ساخت ندارد.

او ادامه داد: بین منابع بانکی و قیمت ساخت نیز تفاوت معناداری وجود دارد. ارزشی که بانک برای وام مسکن پرداخت می‌کند، با قیمتی که در ساخت وجود دارد، تفاوت معناداری دارد و فرد مجبور است که با مشارکت این کار را انجام دهد.

صارمی گفت: در مطالعاتی که انجام داده‌ایم، ارائه همه‌ی مشوق‌ها در رونق ساخت ۳۰ درصد اثر دارد و طبقه اضافه ۷۰ درصد در رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده اثر دارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «بخش خصوصی جوابگوی رشد تولید مسکن نیست» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…