افزایش قیمت مسکن با خانه سازی یک میلیونی

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
رستم قاسمی: عوامل پیش‌نیاز تولید مسکن شامل زمین، خدمات، تأمین منابع مالی، مواد و مصالح ساختمانی و توان فنی و مهندسی می باشد که در باب تأمین هیچ‌کدام از این پنج عامل مشکلی وجود ندارد.
قیمت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، وزیر راه و شهرسازی گفت: امکان ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی فراهم است زیرا بانک‌ها موظف به تأمین ۳۶۰ هزار میلیارد تومان منابع برای بخش مسکن شده‌اند.

وزیر محترم گفت: نگاهی گذرا به آمارهای پایه بخش مسکن هر تحلیلگری را می‌تواند قانع کند که مشکل بخش مسکن در نبود واحدهای مسکونی به میزان مورد نیاز نیست بلکه ایراد در شیوه مالکیت است.

با عنایت به افزایش سریع قیمت مسکن، زمان انتظار برای تملک واحد مسکونی برای فرد حقوق‌بگیر در چند دهه گذشته افزایشی حیرت‌انگیز یافته و درواقع خرید مسکن را برای بسیاری از شهروندان به آرزویی تحقق‌ناپذیر تبدیل کرده‌ است

وی افزود: افزایش تولید مسکن بدون توجه به امر مقابله با احتکار نوعی تخصیص نادرست منابع را به دنبال دارد؛ یعنی منابعی که باید در حوزه‌های دیگر صرف می‌شد، صرف تولید مجتمع‌های مسکونی خواهد شد؛ درحالی‌که هم‌اکنون با پدیده خانه‌های خالی روبه‌رو هستیم.

قاسمی در ادامه گفت: در شرایط موجود اقتصاد کشور الزام بانک‌ها به تخصیص تسهیلات بیشتر به بخش مسکن می‌تواند به آتش تورم دامن بزند.

مطلب پیشنهادی:  پرداخت وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی

وی بیان کرد: سیاست افزایش سقف وام مسکن در سال‌های گذشته هیچ‌گاه نتوانسته کمکی قابل‌ اعتنا به خانه‌دارشدن شهروندان بکند و بیشتر از آنان، دلالان و محتکران مسکن از چنین سیاستی سود برده‌اند.

ساخت مسکن در حاشیه شهرها هرچند ممکن است امکان خانه‌دارشدن را برای گروهی از شهروندان فراهم سازد، همان‌گونه که مسکن مهر نیز چنین کرد؛ اما با ساخته‌شدن این مجتمع‌ها نه‌تنها قیمت واحدهای مسکونی فعلی کاهش نمی‌یابد؛ بلکه حتی ممکن است افزایش هم داشته‌ باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب « شرایط تسهیلات ودیعه مسکن آسان می‌شود؟» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …