بخش خصوصی جوابگوی رشد تولید مسکن نیست

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دولت با تبلیغات فراوان اعلام کرد که قصد ساخت 4 میلیون مسکن را دارد. این رفتار باعث می‌شود، بخش خصوصی نحیف ایران که هر سال نهایتا توانایی ساخت 100الی 200 هزار مسکن را دارد، بلافاصله سرمایه‌های خود را از کشور خارج کند.
28 میلیون واحد

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصادنیوز، کل واحدهای مسکونی کشورمان، حدود 28 میلیون واحد است. این 28 میلیون واحد مسکونی به‌رغم همه محدودیت‌ها، شامل فضاهای آموزشی، بهداشتی، امنیتی و انتظامی، ورزشی و… هستند.

دولت وعده داده است که طی 4 سال قصد دارد، 4 میلیون واحد مسکونی به این حجم اضافه کند. با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که این 4 میلیون واحد مسکونی، حدود 4 درصد ظرفیت‌های مسکونی کل مملکت است که طی قرون متمادی ایجاد شده است.

در کنار این 4 میلیون واحد مسکونی، باید ساختارهای آموزشی، ورزشی، رفاهی، درمانی و…مورد نیاز نیز در نظر گرفته شود. محاسبات دقیق آماری نشان می‌دهد برای این منظور، اعتباری حدود 4هزار هزار میلیارد تومان نیاز است.

ممکن است، دولت روی کاغذ بتواند این اعداد و ارقام را کاهش دهد اما در عمل نمی‌توان این اعتبارات را کاهش داد.

بخش خصوصی جوابگوی رشد تولید مسکن نیست

در برابر این نیاز، حدود 360 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، طبیعی است با این ارقام، نهایتا فجایعی مانند مسکن مهر ساخته خواهد شد. بدون اینکه پیش‌بینی‌های آموزشی، رفاهی، بهداشتی و… صورت گرفته باشد.

دولت با تبلیغات فراوان اعلام کرد که قصد ساخت 4میلیون مسکن را دارد. این رفتار باعث می‌شود، بخش خصوصی نحیف ایران که هر سال نهایتا توانایی ساخت 100 الی 200 هزار مسکن را دارد، بلافاصله سرمایه‌های خود را از کشور خارج کند.

مطلب پیشنهادی:  مالیات بر خانه‌های لوکس قیمت مسکن را کاهش می‌دهد؟

برای تحرک سازنده در بازار مسکن، دولت قبل از هر اقدامی باید رویکردهای تبلیغاتی را کنار بگذارد و از ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی کشور برای تدوین یک برنامه مستند و اجرایی استفاده کند.

بنابراین برای رشد تولید مسکن، دولت ابتدا باید ساختار اقتصادی کشور را اصلاح، تحریم‌ها را لغو کرده و زمینه جذب سرمایه‌های خارجی را فراهم کند تا در یک برنامه میان‌مدت و بلندمدت، ساخت و ساز مسکن از 300 الی 400 هزار واحد مسکونی به 600 الی 700 هزار واحد برسد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «قیمت بازار ملک نزولی شد!» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …