ساخت بیش از ۳.۵ میلیون مسکن شهری در 8 سال

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که 3 میلیون و ۵۸۳ هزار مسکن شهری و ۴۷۹ هزار واحد مسکن روستایی در فاصله 8 سال، ساخته شده است.
عرضه مسکن در بورس

وزارت راه و شهرسازی گزارشی از وضعیت تولید مسکن شهری در دولت تدبیر و امید منتشر کرد که میزان تولید و اجرای طرح‌های مسکن در هشت سال گذشته آمده است.

به گزارش مجله ملکی دلتا، سهم مسکن در سبد هزینه خانوار شهری در سال ۹۲ معادل ۳۳.۲ درصد، در سال ۹۳ معادل ۳۳.۴ درصد، در سال ۹۴ معادل ۳۳.۷ درصد، در سال ۹۵ معادل ۳۴.۱ درصد، در سال ۹۶ معادل ۳۳درصد، در سال ۹۷ معادل ۳۳.۹ درصد و در سال ۹۸ معادل ۳۶.۴ درصد بوده است.

در بخش تولید مسکن شهری نیز عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم نشان می‌دهد که در مجموع از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸، معادل ۳ میلیون و ۵۸۳ هزار مسکن شهری تولید شد.

عملکرد دولت به تفکیک سال حاکی از آن است که در سال ۹۲ معادل ۸۳۴ هزار واحد، سال ۹۳ معادل ۷۱۹ هزار واحد، سال ۹۴ معادل ۵۴۸ هزار واحد، سال ۹۵ معادل ۳۸۲ هزار واحد، سال ۹۶ معادل ۶۰ هزار واحد، سال ۹۷ معادل ۶۴۵ هزار واحد و سال ۹۸ معادل ۳۹۵ هزار واحد مسکن شهری تولید شد.

مسکن شهری

ساخت ۴۷۹ هزار واحد مسکن روستایی در دولت تدبیر و امید

در بخش تولید مسکن روستایی نیز عملکرد دولت تدبیر و امید در مجموع تولید ۴۷۹ هزار واحد مسکن روستایی است.

تفکیک احداث واحدهای مسکونی در دولت تدبیر و امید نشان می‌دهد که در سال ۹۲ معادل ۱۰۵ هزار واحد، در سال ۹۴ معادل ۸۳ هزار واحد، در سال ۹۵ معادل ۷۲ هزار واحد، در سال ۹۶ معادل ۷۰ هزار واحد، در سال ۹۷ معادل ۷۴ هزار واحد و در سال ۹۸ معادل ۷۵ هزار واحد مسکن روستایی در سراسر کشور تولید شد.

مطلب پیشنهادی:  معرفی طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه

در موضوع تهیه و تدوین طرح‌های توسعه و عمران (جامع و یا جامع-تفصیلی) در مجموع در دولت تدبیر و امید تاکنون ۳۷۹ طرح تهیه و تدوین شد.

بر اساس اعلام وزارت راه وشهرسازی در سال ۹۲ معادل ۸۱ طرح، سال ۹۳ معادل ۳۵ طرح، سال ۹۴ معادل ۸۹ طرح، سال ۹۵ معادل ۴۴ طرح، سال ۹۶ معادل ۴۳ طرح، سال ۹۷ معادل ۳۷ طرح، سال ۹۸ معادل ۳۷ طرح و سال ۹۹ نیز  ۱۳ طرح تهیه و تدوین شد.

این گزارش حاکی است پس از جهش‌های قیمتی مسکن در هزینه‌های ساخت، قیمت مصالح و به دنبال آن قیمت مسکن در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲ شاخص‌های بخش مسکن با ثبات مواجه شد. ولی مجددا از سال ۱۳۹۷ با اعمال تحریم‌های اقتصادی بر کشور شاخص‌های مذکور با جهش مواجه شد.

در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری مسکن در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ به دلیل شرایط رکودی حاکم بر بخش مسکن، سرمایه‌گذاری و تولید مسکن با افزایش همراه نبوده است.

از سال ۱۳۹۷ تاکنون به دلیل جذب نقدینگی توسط بازارهای رقیب بازار مسکن در جذب نقدینگی و منابع مالی برای تولید و سرمایه‌گذاری مسکن با مشکل مواجه شد ولی به نظر می‌رسد با ایجاد ثبات اقتصادی در کشور و همچنین اجرای برنامه‌های حوزه مسکن از جمله طرح اقدام ملی مسکن، سرمایه‌گذاری و تولید مسکن با افزایش روبه رو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …