معضل مسکن در روستاها

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدیرکل دفتر امور زمین بنیاد مسکن می‌گوید ما حتی در کویر هم مشکل زمین داریم، این در حالی است که ثروتمندان فضای روستاهای کشور را تغییر داده و باعث ایجاد تقاضای کاذب شده‌اند.
مشکل کمبود مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، غلامرضا مجیدی در خصوص مشکل کمبود زمین در روستاها عنوان کرد: بر اساس قانون، باید اراضی مشمول طرح هادی به طور رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد تا برای ساخت و تامین مسکن روستایی مورد استفاده قرار بگیرد. اما بسیاری از دستگاه‌ها به درستی به این قانون عمل نمی‌کنند و عرضه زمین برای ساخت مسکن در روستاها با مشکل مواجه شده است.

او با بیان اینکه یکی از مسائل اصلی در روستاها ایجاد خانه‌های دوم است که تبدیل به تقاضای کاذب شده است، گفت: به عنوان مثال اگر به روستای دربند سر بزنید، دیگر اثری از روستا در آنجا نمی‌بینید و فضای روستایی در آنجا توسط سرمایه داران تغییر شکل یافته است و اثری از طرح هادی روستایی نمی‌بینید.

او بیان می‌کند که فضای لازم برای روستاها در طرح‌های روستایی قابل پیش‌بینی نیست، در حالی که یک فرد ثروتمند با پرداخت جریمه توانسته ویلا بسازد و این قوانین باعث تعارض شده است. مشکل کمبود زمین

چالش نوسازی بافت‌های فرسوده روستایی

مجیدی با بیان اینکه ساخت و ساز در روستاها مسائل خاص خودش را دارد، توضیح داد: در روستا شاید در ابتدا فکر کنیم مسئله زمین خیلی مهم نیست و فضا باز است. اما حتی در کویر هم مسئله کمبود زمین وجود دارد.

مطلب پیشنهادی:  رویای صاحبخانه شدن در اصفهان

بر اساس گفته وی، محدودیت‌های قانونی به روستا تحمیل شده و به روستاییان اجازه نمی‌دهند در زمین ملکی خود خانه بسازد.

وی با بیان این‌که به جز مشکل کمبود زمین در روستاها با بافت فرسوده نیز مواجه هستیم، اظهار کرد: این بافت بلااستفاده است. یکی از این مسائل ارث است که مال چند نفر است و هیچکدام حاضر نیستند در این بافت ساخت و ساز انجام دهند.

وی با اشاره به هزینه بالای نخاله‌برداری در روستاها،‌ گفت: در بافت‌های قدیمی روستاها  به اصطلاح بالاشهر و پایین شهر حاکم شده و عده‌ای حاضر نیستند در بافت‌های قبلی زندگی کنند. بنابراین مشکل فرهنگی داریم و به این راحتی بازسازی واحدهای مسکن روستایی روی نمی‌دهد.

مطالعه بیشتر: مطلب «اثر مذاکرات اخیر ۱+۴ بر بازار مسکن» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…