ست کردن فرش ایرانی با مبلمان خانه؛ چگونه؟!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فرش ایرانی به خاطر زیبایی، خاص و منحصر بفرد بودن و کاربردهایی که دارد، خانه هر ایرانی را به نقشی منحصر به خود در آورده است. فرش ایرانی حتی تعیین کننده بخش‌های دیگر خانه و مخصوصا مبل‌ها است. فرش ایرانی و مبلمان چگونه با هم ست می‌شوند؟
ست کردن فرش ایرانی با مبلمان خانه

چند روش در ست کردن فرش و مبل وجود دارد، روش اول هم رنگ بودن است. روش دوم استفاده از رنگ‌های متضاد و روش سوم تلفیقی است و به ست کردن فرش با کوسن‌ها یا ست کردن مبل با رنگ بخشی از فرش اشاره دارد. در روش سوم استفاده از رنگ‌های مکمل برای فرش و مبل پیشنهاد می‌شود.

شهرت تار و پود فرش ایرانی تمام جهان را گرفته است و جهانیان با نقوش بی نظیر، کیفیت و دوام فرش ایرانی آشنایی دارند. فرش دستباف ایرانی هنرمندانه توسط قالیبافان ایرانی آماده می‌شود و کارخانه‌های فرش ماشینی با پیروی از الگوی فرش‌های دستباف به شکلی دیگر این هنر را عرضه می‌کنند. ساختن یک هارمونی بین یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه‌ی هر ایرانی یعنی فرش با مبلمان موضوعی است که با هم در ادامه به آن می‌پردازیم.

ست کردن فرش و مبل
ست کردن فرش و مبل

فرش ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

به صورت کلی می‌توان ویژگی‌های فرش ایرانی را در طرح و نقش، تنوع و دوام دسته‌بندی کرد. تنوع بالا فقط در طرح و نقش نیست و این تنوع در رنگ نیز دیده می‌شود. فرش ایرانی نقوش متعدد و بهم پیوسته و پیچیده‌ای دارد که در کنار رنگ‌های گوناگون، ترکیب‌های شکلی و رنگی متنوعی را به وجود آورده است. طرح و نقش و رنگ فرش ایرانی در نگاه اول برای ست کردن سخت به نظر می‌رسد ولی فرش ایرانی را می‌توان با انواع مبلمان ست کرد.

 

ست کردن فرش ایرانی با مبلمان

ست کردن فرش و مبل 

برخی بر این باورند که ست کردن فرش ایرانی با دیگر بخش‌های دکوراسیون خانه کار دشواری است چون فرش ایرانی به دلیل ویژگی‌های خاص خود با دیگر بخش‌های خانه که احتمالا طراحی مدرنی دارند، همخوانی ندارد. فرش ایرانی و اصالتی که به محیط اطرافش می‌دهد می‌تواند فضای خانه را متحول کند و نباید نگران ست کردن آن با دیگر بخش‌های خانه بود. قبل از ست کردن رنگ‌ها به اندازه فرش و اتاقتان دقت کنید که فرش‌ها نه کاملا فضا را پر کنند و نه فضای خالی زیادی ایجاد کنند.

مطلب پیشنهادی:  5 نکته کاربردی برای چیدمان مبل در پذیرایی کم عرض

اغلب فرش‌های ایرانی رنگی را به عنوان پس زمینه استفاده کرده‌اند که از کرم و خاکی تا قرمز و فیروزه‌ای را شامل می‌شود. می‌توان مبل‌ها را با رنگ پس زمینه فرش‌ها ست کرد یا به صورت متضاد و مکمل هارمونی خانه را شکل داد. نقش و طرح‌ فرش ایرانی ویژگی متمایزکننده این فرش است و می‌توان رنگ‌های این نقش و طرح‌ها را به عنوان مبنا برای ست کردن با کوسن‌ها در نظر گرفت و هارمونی مد نظر را ایجاد کرد.

در برخی موارد حتی توصیه می‌شود که اگر فرش ایرانی دارید که رنگ پس زمینه آن قرمز است نگران هیچ چیزی نباشید و این نوع از فرش‌ها هم با مبلمان روشن و هم با مبلمان تیره هارمونی خاصی به خانه شما می‌دهد و باقی دکوراسیون خانه حول نگین خانه شما که فرش ایرانی باشد چیده می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: مهم‌ترین نکات درباره رنگ‌ اتاق کودک

تعداد کلمات مطلب: 472

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین چیدمان پذیرایی مربعی مدرن، تلفیقی از سادگی و زیبایی

چیدمان پذیرایی مربعی مدرن به دنبال ایجاد فضایی است که هم کاربردی باشد و هم ظاهری شیک و امر…