سنگ‌ بزرگ پیش‌پای مستاجران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر دولت در طرح جدید مسکن خود به هر متقاضی ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله پرداخت کند، متقاضی باید ماهانه بیش از ۵ میلیون تومان قسط پرداخت کند اما مردم می‌گویند توان پرداخت این اقساط را ندارند.
طرح جدید مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، ثبت‌نام مسکن در طرح جدید دولت آغاز شده و متقاضیان برایت ثبت درخواست خود باید به سامانه‌ای که وزارت راه و شهرسازی معرفی کرده مراجعه کنند.

سامانه ثمن به آدرس https://saman.mrud.ir/ در دسترس متقاضیان ثبت‌نام قرار گرفته و افراد می‌توانند از طریق گزینه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن این سامانه درخواست خود را ثبت‌ کنند.

در این طرح به هر متقاضی ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود، اگر اقساط این وام ۱۲ ساله باشد، مبلغ هر قسط بیش از پنج میلیون تومان است. اکثر کسانی که در حال حاضر مستاجر هستند و جزو مشمولان این طرح حساب می‌شوند در دهک‌های یک تا پنج جامعه قرار دارند.

میانگین حقوق خانوارها در این دهک‌ها حدود ۳٫۵ میلیون تومان است، در واقع انتقاد مردم به این طرح درخصوص اقساط آن است. یک خانواده با حقوق حدود ۳٫۵ میلیونی چگونه باید بیش از پنج میلیون تومان قسط بدهد.

در واقع عمده انتقاد متقاضیان به این طرح درباره اقساط آن است. آنها می‌گویند توان پرداخت این اقساط را ندارند و دولت نباید تا این حد سخت‌گیری کند.

پیام های مردمی در خصوص طرح جدید مسکن

«من بازنشسته به نون شب محتاج از کجا پول بیارم برای این طرح دولت»

«اگر دولت واقعا به فکر خانه‌دار شدن‌ مردم است چرا خانه تمام قسط در اختیار مستاجران نمی‌گذارد، منی که اول ماه پنجاه درصد و آخرماه پنجاه درصد حقوق می‌گیرم، چطور می‌تونم خانه‌دار شوم در صورتی هیچ پسندازی هم ندارم.»

مطلب پیشنهادی:  ۷۰۰۰ میلیارد، هزینه آزادراه اصفهان-شیراز

طرح جدید مسکن

«یک کارگر از کجا ۴۰ تومان بیاورد از کجا ۵ تومان قسط بده این طرح واقعا برای اقشار ضعیفه یا اینا بهانه هستند برای دیگران»

«اینا دلشون برا مردم نسوخته میخوان وام بدن با ۱۸ درصد بانک‌ها چرخه اقتصادی شون بچرخه و گرنه اینقدر سخت نمی‌گرفتند»

«مگه نمی‌گید زمین دولتی خوب لااقل کمک دولتی هم کنید، برای پرداخت اقساط که ماهی ۳۵۰۰ تا ۵ ملیون کی داره پرداخت کنه!؟ خودتون بشینید یکم قضاوت کنید ببینید آیا این تصمیمتون عادلانست»

البته این طرح یک انتقاد جدی دیگری از سوی کارشناسان اقتصادی دارد. آنها معتقد هستند که طرح جدید دولت برای بازار مسکن همانند مسکن مهر تورم‌زاست.

مطالعه بیشتر: مطلب «کیفیت مسکن قربانی مصالح ساختمانی گران شد» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …