ساخت و ساز در اصفهان از تهران پیش افتاد

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
آمارها نشان می‌دهد ساخت‌وساز در اصفهان و 2 استان دیگر همچنان از تهران پررونق‌تر است.
رهن و اجاره در اصفهان

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، براساس آمارهای رسمی، در زمستان پارسال، از نظر تعداد پروانه‌های ساختمانی در مناطق شهری و ساخت و ساز در اصفهان و استان های خراسان رضوی و فارس به رتبه‌های اول تا سوم دست یافتند.

سازندگان تهرانی رغبتی برای آغاز پروژه‌های مسکونی جدید ندارند و در طول سال گذشته، حتی در فصل‌هایی که تولید مسکن در کل کشور رشد کرده و حتی برخی از شهرستان‌ها با جهش‌های دو و سه‌رقمی تولید مسکن مواجه شده‌اند، باز هم واکنشی برای تولید مسکن جدید نشان نداده‌اند.

در زمستان سال گذشته ۵۲ هزار و ۳۳۴ پروانه ساختمانی برای تولید مسکن در کل مناطق شهری کشور صادر شده که از نظر تعداد، ۹ هزار و ۴۸۱ فقره نسبت به زمستان ۹۸ افزایش دارد.

آنگونه که آمارها نشان می‌دهد، میزان صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور ۲۲.۱ درصد، ساخت و ساز در اصفهان ۲۸.۸ درصد، در خراسان رضوی ۹۸.۹ درصد و در استان فارس ۳۹.۶ درصد رشد کرده؛ اما میزان صدور پروانه ساختمانی در استان تهران کمتر از یک درصد رشد داشته است.

مطلب پیشنهادی:  پیش‌بینی بازار مسکن در ۶ ماه آینده

جهش هزینه نهاده‌های ساختمانی از یک‌سو و گرانی زمین مناسب برای ساخت‌وساز از سوی دیگر باعث شده حاشیه سود ساخت‌وساز مسکونی در شهر تهران با احتساب خواب سرمایه کمتر و نامطمئن‌تر شود و به همین دلیل تعداد کمتری از سازندگان حرفه‌ای برای آغاز پروژه‌های جدید تمایل نشان می‌دهند.

انتظار می‌رود متولیان اقتصاد برنامه منسجمی برای استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در تولید مسکن تدوین کنند تا هم اهداف قانونی در توسعه تعاونی‌ها و مشارکت دادن مردم در اقتصاد محقق شود و هم امکان برنامه‌ریزی منسجم برای تولید مسکن به‌خصوص برای اقشار کم‌درآمد و دهک‌های متوسط فراهم آید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «قیمت خرید آپارتمان در منطقه 6 اصفهان» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …