افزایش 40 درصدی اجاره نشینی

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
تولید مسکن در سطحی که دولت برنامه‌ریزی کرده است بازار اجاره را از فشار تقاضا و افزایش قیمت‌ها خارج می‌کند.
خانه‌ برای اجاره

به گزارش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از سیدمحمد مرتضوی، بسیاری از مردمی که امروز دنبال اجاره واحد مسکونی هستند با تغییر الگوی سکونتی و دسترسی به منازل مناسب از نظر قیمت و کیفیت، به‌جای رهن واحد یک میلیاردی در شمال شهر تهران اقدام به خرید خانه می‌کنند.

وی ادامه‌داد: اگر در جنوب تهران واحدهای مناسب با متراژ پایین ساخته شود بسیاری از مستاجران شمال پایتخت امکان خرید خانه را خواهند داشت و برای رسیدن به این وضعیت نیاز به تولید مسکن داریم. عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: تاثیر ساخت طرح میلیونی مسکن را در تعادل بخشی به بازار عرضه و تقاضا مهم است و آمارها حکایت از افزایش ۴۰ درصدی اجاره واحد مسکونی در یک سال گذشته دارد که ناشی از پایین آمدن قدرت خرید مسکن است.

وی ادامه‌داد: سال به سال قدرت خرید مردم به عنوان بهره‌برداران اصلی ساختمان کمتر شده و کاهش قدرت خرید مسکن به عاملی برای افزایش تقاضا در بازار تبدیل شده است. مرتضوی گفت: اکنون تقاضا به یکباره از حد نرمال بالاتر رفته و موجب افزایش قیمت شده است، البته بخشی از این افزایش قیمت هم پیشنهاد خود مالکین است.

مطلب پیشنهادی:  خرید امن مسکن در گرو آموزش مشاوران املاک

وی ادامه‌داد: عامل دوم گرانی فایل‌های رهن و اجاره بحث «افزایش دارایی‌های ملکی» است. مرتضوی افزود: فرمول رهن‌خانه در سال ۹۶ تقسیم ارزش خانه بر شش یا هفت بود و امروز این نسبت باید تقسیم بر ۱۰ یا ۱۲ شود تا مناسب رهن و جیب متقاضی باشد.

قرار است به پشتوانه قانون «جهش تولید مسکن» به سال‌های دوری بازگردیم که رقم تولید مسکن از مرز ۶۰۰ هزار واحد عبور می‌کرد چرا که تولید سالیانه مسکن از متوسط ۶۰۰ هزار واحد در سال‌های ١٣٩٢ و قبل از آن، در حال‌حاضر به متوسط سالیانه نزدیک به ۴٠٠ هزار واحد رسیده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «اگر خانه ندارید بخوانید» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…