هزینه مسکن در سبد خانوار چقدر است؟

1
1
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
طبق آمار سال ۱۳۹۸ در تهران ۴۲ درصد مردم مستاجر بوده‌اند و احتمالا در حال حاضر تعداد مستاجران از مالکان بیشتر شده است.
اجاره‌ بهای خانه

به گزارش «مجله ملکی دلتا» علیرضا ذوالفقاری اظهارکرد: در برنامه ارائه شده وزیر راه و شهرسازی تحت عنوان «نهضت توسعه مسکن و شهرسازی مردم‌پایه مبتنی بر عدالت و پیشرفت» کمتر دیده می‌شود که به بحث اجاره مسکن پرداخته شده باشد.

این کارشناس بازار مسکن بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش چشم‌گیر قیمت املاک از سال ۱۳۹۸ تا کنون، نرخ اجاره نشینی همچنان به روند صعودی خود حتی با شیب بیشتر ادامه داده باشد. به گونه‌ای که شاید بتوان گفت در حال حاضر شهرنشینان، به خصوص در کلان‌شهر تهران، بیشتر اجاره نشین هستند تا مالک.

ذوالفقاری گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته و تحلیل داده‌های بدست آمده از سامانه‌های ملکی تخمین زده می‌شود که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شاهد افزایش چشم‌گیری هزینه‌های مسکن در خانوارها بوده‌ایم به گونه‌ای که در حال حاضر احتمالا بین ۵۵ تا ۶۰ درصد از هزینه خانوار خرج هزینه مسکن می‌شود.

ذوالفقاری گفت: از دیگر نکاتی که در طرح ارائه شده بر آن تاکید شده است، اخذ مالیات از خانه‌های خالی است که از دولت دوازدهم کلید خورد و ممکن است تاثیرات هیجانی در بازار اجاره مسکن داشته باشد و حداقل برای زمانی محدود باعث کاهش نرخ اجاره شود.

مطلب پیشنهادی:  چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی شکست خورد؟

به گفته ذوالفقاری، سیاست‌های بازار آزاد نیز که برخی اقتصاددان‌ها بر آن تاکید زیادی می‌کنند، هر چند در بلندمدت باعث توازن در بازار و برقراری قانون عرضه و تقاضا می‌شود، اما در کوتاه مدت دردی از مستاجران در جامعه دوا نمی‌کند.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ اجاره نشینی و سهم بالای اجاره‌بها در هزینه‌های خانوار دولت باید برای حمایت از مستاجران در کوتاه مدت، به طور جدی اقدام به کنترل بازار اجاره املاک مسکونی کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «اجاره‌نشینی به سبک آلمان» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

یک نظر

  1. حمید حاجی زاده

    21 شهریور 1400 در 3:50 ب.ظ

    سلام به نظربتده هر کسی که بیشتر یک واحد آپارتمان داره یعنی منبع در آمد و دولت یا مجلس با این افراد مثل تولید کننده رفتار بشه چطور به یه تولید کننده فشار میارن قیمتهای دستوری بهشون میدن باید به مالکین مسکن هم فشار بیارن نه اینکه بگن چون ملک شخصی زیاد دخالت کرد اون تولید کننده تولیدش شخصیه دخالت نکنید دیگه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…