چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی شکست خورد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که اخذ مالیات از خانه‌های خالی طرحی شکست خورده است، چرا که اولا امکان تعیین خانه‌های خالی بسیار سخت است و ثانیاً بانک اطلاعاتی سامانه املاک و اسکان مناسب و کامل نیست.
خانه خالی در کشور

به گزارش دلتا مگ به نقل از مهر، محمود اولاد کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه اعطای وام ودیعه مسکن سبب افزایش تقاضای مسکن اجاری بدون افزایش عرضه آن خواهد شد و لذا اجاره بها افزایش می‌یابد، گفت: تا زمانی که مشکل کمبود عرضه مسکن اجاری برطرف نشود، نرخ‌ها کاهشی نخواهد شد.

او با بیان اینکه اگرچه مازاد مسکن لوکس در برخی مناطق گران قیمت تهران داریم، اما کمبود مسکن مصرفی و مورد نیاز مردم به شدت احساس می‌شود، لذا اجرای مالیات‌های بخش مسکن، به این کمبود ضربه می‌زند.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند وضعیت فعلی بازار اجاره مسکن نشان دهنده شکست قانون مالیات بر خانه‌های خالی است که نتوانست سبب عرضه خانه‌های خالی به بازار اجاره مسکن شود.

کارشناس اقتصاد مسکن

گفتنی است؛ مهم‌ترین بسته‌های سیاستی بازار اجاره مسکن در خرداد سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تدوین و در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ شد که شامل تعیین سقف اجاره بها و همچنین اعطای تسهیلات ودیعه مسکن برای کمک به مستأجران با توجه به شرایط کسب و کارها در دوره رکود کرونایی بود.

اگرچه بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ورود دولت به هر بازاری را سبب به هم ریختن آن بازار از جمله بازار رهن و اجاره مسکن می‌دانند، اما تعیین سقف اجاره‌بها در دوره رکود کرونایی تا حدودی توانسته بود از رشد اجاره بهای مسکن در سال گذشته جلوگیری کند.

مطلب پیشنهادی:  فاصله زیاد عرضه و تقاضا، علت گرانی مسکن

سیاست تعیین سقف اجاره بها؛ مؤثر یا ناموفق؟

در مجلس دهم هم طرح تعیین سقف اجاره‌بها از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح شد که با مخالفت وزارت راه و شهرسازی به دلیل آنچه مداخله مضر دولت در بازار مسکن نامیده می‌شد، روبه رو شد که درنتیجه این طرح هرگز اعلام وصول نشد.

حال برخی کارشناسان سیاست مورد نظر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را احتمالاً «تعیین سقف اجاره‌بها» یا تشدید ابزارهای مالیاتی که به افزایش عرضه مسکن به بازار اجاره از جمله مالیات بر خانه‌های خالی و نیز اعطای تسهیلات ودیعه مسکن عنوان کرده‌اند.

مطالعه بیشتر: مطلب «رشد قیمت مسکن در حال کُند شدن است» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …