کاهش ۷ درصدی نرخ بیکاری با رونق ساخت‌و‌ساز

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فشار سنگین تحمیل شده به مردم به دلیل نا‌به‌سامانی بازار مسکن سبب شد تا یکی از وعده‌های پر تکرار انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری حول مسئله مسکن تعریف شود.
ساخت 4 میلیون مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در سال می‌تواند برای ۱.۹ میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده و زمینه سقوط آزاد نرخ بیکاری از ۹.۸ درصد به ۲.۵ درصد را فراهم نماید.

رئیس جمهور منتخب مردم نیز محور وعده‌های خود را بر مسئله مسکن بنا نهاده و دولت وعده ساخت سالانه ۱ میلیون مسکن و مجموعا ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را ارائه داد. این وعده که با جمله معروف «جوانان عزیز، ازدواج از شما، مسکن از ما» مطرح شد، یکی از مهمترین مطالبات روز مردم است که در صورت تحقق، زمینه ساماندهی بازار مسکن را تسهیل می‌کند و امید زیادی را به جامعه تزریق خواهد کرد.

بر اساس آمار بدست آمده از تعداد واحد مسکونی بر اساس پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور، در سال ۱۳۸۹ میزان واحدهای مسکونی ساخته شده از ۸۲۴ هزار مسکن فراتر رفت. این در حالی است که آمار ساخت مسکن در سال‌های اخیر به کمتر از ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در سال کاهش پیدا کرده و همین امر خبر از کاهش ۵۷ درصدی ساخت و ساز در کشور می‌دهد.

اما وعده ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی با مساحت زیربنای ۱۰۰ میلیون متر مربع زمینه ایجاد اشتغال نزدیک به 2 میلیون نفری را مهیا خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی:  کالای لوکسی به نام مسکن

ساخت و ساز مسکن

ساخت و ساز مسکن چه تعداد شغل ایجاد می‌شود؟

به عبارت دیگر در حالی که ۲ میلیون و ۵۰۵ هزار نفر معادل ۹.۸ درصد از جمعیت فعال بالای ۱۵ سال کشور، در زمره بیکاران رده‌بندی می‌شوند، مطابق آمار مذکور در صورت اجرایی شدن ساخت حداقل ۱ میلیون واحد مسکونی ۱۰۰ متری در کشور آمار افراد بیکار از ۲ میلیون و ۵۰۵ هزار نفر به ۶۳۰ هزار نفر رسیده و نرخ بیکاری نیز از ۹.۸ درصد به ۲.۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد، از همین رو نقش ساخت و ساز مسکن در کاهش نرخ بیکاری غیرقابل انکار است.

کاهش نرخ بیکاری در کنار صاحب‌خانه شدن اقشار کم‌درآمد می‌تواند نقش بزرگی در معیشت خانواده‌های کشور ایفا کرده و ظرفیت بزرگی برای توانمندی اقتصادی مردم مهیا کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت رهن در برخی مناطق تهران میلیاردی شد!» در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …