این افراد می‌توانند به همسر خود نفقه ندهند!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نفقه از جمله حقوق مالی زن است که باید توسط مسئول آن پرداخت شود. مرد وظیفه پرداخت نفقه به همسر خود دارد و اگر از این کار ممانعت کند، مجازات می‌شود.
نفقه زن

زوج باید نفقه زن را پرداخت کند؛ اما تحت شرایط خاصی می‌تواند این کار را نکرده و از پرداخت نفقه ممانعت کند؛ بنابراین اطلاع از این شرایط بسیار مهم است؛ زیرا اگر مرد بدون دلیل موجه از انجام این کار خودداری کند، مجازات می‌شود. همراه دلتامگ باشید.

آیا مردان می‌توانند نفقه ندهند؟

در پاسخ به این سؤال که آیا مردان، می‌توانند نفقه، ندهند؟ باید گفت ازآنجاکه پرداخت نفقه زن در بر عهده مرد است، هیچ مردی نمی‌تواند بدون وجود عذر موجه اقدام به عدم پرداخت نفقه کرده و درحالی‌که شرایط پرداخت نفقه وجود دارد و  از این امر خودداری کند، مجازات می‌شود.

تنها در صورت وجود شرایط عدم پرداخت نفقه زن، مردان می‌توانند بدون مواجه‌شدن با ضمانت اجراهای عدم پرداخت نفقه، از پرداخت آن خودداری کنند.

آیا مردان می‌توانند نفقه ندهند؟

شرایط عدم پرداخت نفقه زن

باتوجه‌به اینکه به‌محض عقد نکاح، دارای حقوق و تکالیفی نسبت به یکدیگر می‌شوند، قانون‌گذار شرایط و ضمانت اجراهای استنکاف از انجام این تکالیف را پیش‌بینی کرده و موادی را به اموری که باعث  محرومیت زوجین، از حقوق قانونی آن‌ها، می‌شود، اختصاص داده است.

از جمله حقوق مالی زن در زندگی مشترک، بعد از عقد ازدواج دائمی، درصورتی‌که از همسرش تمکین عام و خاص کند، نفقه است. نفقه شامل مواردی مثل خوراک، پوشاک، مسکن و تمامی نیازهای متعارف او است و مرد، به‌محض وقوع عقد دائم، مکلف به فراهم‌آوردن این موارد، برای زن خود است؛ مگر اینکه عذر موجه قانونی داشته باشد.

قانون‌گذار در پرداخت نفقه زن، توانایی مالی مرد را ملاک عمل قرار نداده و درهرصورت مرد باید این نفقه را پرداخت کند البته به شرطی که همسر از او تمکین خاص (رابطه زناشویی) و تمکین عام کرده باشد؛ بنابراین اگر زن بدون دلیل موجه از همسرش تمکین نکند، مرد می‌تواند به وی نفقه پرداخت نکند.

مطلب پیشنهادی:  قانون جدید طلاق توافقی در سال 1402

مقصود از عذر موجه عدم تمکین، وجود مواردی مانند اعتیاد زیان‌آور مرد، بیماری‌های مقاربتی، وجود خطر جانی، مالی یا شرافتی در زندگی با مرد برای زن، عدم تهیه مسکن مناسب، از سوی مرد و هر موردی است که زندگی با مرد را برای زن، دشوار و تحمل‌ناپذیر کرده باشد و به عبارتی، زن را در عسروحرج قرار داده باشد.

شرایط عدم پرداخت نفقه زن

بنابراین، باتوجه‌به توضیحات بالا، در پاسخ به این پرسش که شرایط عدم پرداخت نفقه زن، از سوی مرد، چیست؟ باید گفت، مرد، تنها زمانی می‌تواند از پرداخت نفقه، به همسر دائمی خود، خودداری کند که:

  • زن، بدون وجود عذر موجه اقدام به عدم تمکین، مانند وجود خطرات جانی، مالی یا شرافتی برای او در زندگی با مرد و سایر مصادیق عسروحرج، از تمکین عام و خاص همسر خود خودداری کند.
  • زن بدون وجود عذر موجه از دستورات مرد سرپیچی کرده و تابع اوامر و نواهی همسر خود نباشد.
  • زن بدون وجود عذر موجه، منزل مرد را ترک کرده و به منزل باز نگردد.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که به‌این‌علت که مرد، مکلف به پرداخت نفقه به همسر خود است باید تمامی این موارد را به دادگاه اثبات کرده و در صورت امکان، حکم نشوز زن (سرپیچی) را از دادگاه بگیرد؛ در غیر این صورت، در صورت مطالبه زن، مرد محکوم به پرداخت تمامی نفقه‌های معوقه، یعنی نفقه‌هایی که تا کنون نپرداخته، خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…