نحوه محاسبه نفقه زن به نرخ روز

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با ازدواج زن و مرد به حقوق و تکالیفی دست پیدا می‌کنند. یکی از حقوقی که در این عقد به زن می‌رسد و مرد موظف به پرداخت آن است نفقه است.
نحوه محاسبه نفقه زن

یکی از سوالاتی که بسیاری از خانم‌ها از ما می‌پرسند آن است که نحوه محاسبه نفقه زن چگونه است؟ قانون گذار در قانون مدنی نهاد حقوقی نفقه زن و فرزند که یک نهاد حمایتی است را پیش‌بینی کرده و در وهله اول شوهر در خصوص نفقه زن و پدر در خصوص نفقه فرزند را موظف بر پرداخت آن کرده است. همراه دلتامگ باشید تا شما را با نحوه محاسبه این حق زن آشنا کنیم.

نحوه محاسبه نفقه زن

در این راستا قانون‌گذار امکان محاسبه نفقه به نرخ روز را پیش‌بینی کرده و در همین جهت باید بگوییم که نهاد تعدیل نفقه را نیز بنیان کرده است. تعدیل به معنای افزایش و کاهش میزان نفقه است و با ثبت دادخواست تعدیل نفقه امکان‌پذیر خواهد بود.

بنابراین، در شرایطی که افراد، در خصوص میزان نفقه حال حاضر اختلاف داشته باشند یا بخواهند مبلغ نفقه تعیین شده توسط محکمه را به نرخ روز تعیین کرده و افزایش دهند این امکان برای آن‌ها وجود خواهد داشت.

برای این موضوع، افراد باید بعد از ثبت دادخواست مطالبه نفقه و ارجاع امر به کارشناس یا تعدیل نفقه با جلب نظر کارشناس، به دادگاه مراجعه کرده تا محکمه، باتوجه‌به فاکتورهای حقوقی و با درنظرگرفتن نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، بعد از مشاهده نظر کارشناس نفقه، میزان نفقه آن‌ها را به نرخ روز، تعیین یا تعدیل کند.

نفقه زن

توجه به این نکته نیز بسیار مهم است که ازآنجایی‌که در محاسبه نفقه زن و فرزند، علاوه بر شاخص بانک مرکزی و نرخ تورم، فاکتورهای دیگری نیز، لحاظ می‌شود که مربوط به شخص آن‌ها است، صرف اتکا به نرخ تورم و شاخص بانک، نمی‌توان مبلغ معینی را در هر سال، به‌عنوان نرخ روز نفقه تعیین کرد و باید، سایر فاکتورهای شخصی دیگر را نیز مدنظر قرارداد. همین امر باعث تفاوت نفقه تعیین شده برای یک زن یا فرزند در سال 1403 با زن یا فرزند دیگر، در همین سال می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  آیا استناد به اسکرین شات در دادگاه مورد قبول است؟+ویدیو

محاسبه نفقه زن به نرخ روز

برای محاسبه نفقه زن به نرخ روز باید بگوییم که بهتر است افراد، از یک کارشناس دادگستری در خصوص نفقه کمک بگیرند. به‌این‌ترتیب که با ثبت دادخواست مطالبه یا تعدیل نفقه و تقاضای ارجاع امر به کارشناس، از محکمه درخواست کنند که محاسبه نفقه زن به نرخ روز را به کارشناس دادگستری ارجاع دهد.

کارشناس دادگستری، با تحقیق و درنظرگرفتن وضعیت تحصیلی زن، وضعیت شغلی او، شأن اجتماعی و همچنین شرایط خانوادگی او و سپس با درنظرگرفتن نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی مبلغی را به‌عنوان مبلغ نفقه زن، تعیین می‌کند.

محاسبه نفقه زن به نرخ روز

اگر افراد، تمایل داشته باشند شخصاً اقدام به محاسبه نفقه زن به نرخ روز کنند، باید گفت این امر عملاً امکان‌پذیر نبوده؛ چراکه تعیین میزان نفقه به نرخ روز، تنها از عهده کارشناسان مخصوص این امر یعنی کارشناسان دادگستری بر می‌آید و افراد تنها می‌توانند بر روی مبلغ نفقه توافق کرده و با توافق مبلغی را برای نفقه در نظر گیرند یا میزان نفقه را افزایش یا کاهش دهند.

2 دیدگاه

  1. فریبا

    5 فروردین 1403 در 3:04 ب.ظ

    سپاسگزارم،این موضوع درست بامشکل من همخوانی داردوشماپاسخ پرسشهای منوبه تفصیل دادید،بسیاربرایم مفیدبود

    پاسخ

  2. فریبا

    5 فروردین 1403 در 3:12 ب.ظ

    خانم شیشه گرازمطلبی که شمادرباره آن توضیح داده ایدنهایت استفاده راکردم چوندهمسرم بمن نفقه نمیدهدبدرو

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…