5 شرط لازم برای رشد انفجاری گیاه فیکوس لیراتا

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر به نگهداری گیاهان زینتی در خانه علاقه دارید، اما از پژمرده شدن آن‌ها می‌ترسید، در ادامه با ما همراه باشید تا یک گیاه زینتی مقاوم و زیبا را به شما معرفی کنیم.
فیکوس لیراتا

یکی از مواردی که می‌تواند در زیبایی دکوراسیون خانه بسیار تاثیرگذار باشد، خرید چند گلدان زینتی است؛ گیاه فیکوس جزو آن دسته از گیاهان زینتی است که انواع مختلفی دارد و اگر به خوبی نگهداری شوند می‌تواند دکوراسیون خانه شما را بسیارخاص و منحصر به فرد کند. در میان انواع گل فیکوس، فیکوس لیراتا ظاهر بسیار زیباتری دارد و در دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم قرار دارد؛ به همین دلیل است که این گیاه در میان افراد از محبوبیت بالایی برخوردار است. برای نگهداری گیاه فیکوس لازم است به چند نکته مهم که در ادامه این مطلب از دلتامگ به آن اشاره می‌شود توجه داشته باشید.

شرایط نگهداری گیاه فیکوس لیراتا

این نوع از گیاه فیکوس علاوه بر ظاهر بسیار زیبا، مقاومت بسیار خوبی در برابر نور کم، شرایط دمایی مختلف و کم آبی دارد؛ اما برای آنکه همیشه یک گیاه شاداب داشته باشید، لازم است که چند نکته از جمله زمان آبیاری، نوع خاک و روش تکثیر آن اطلاعات کافی داشته باشید. برای مثال اگر شرایط محیطی برای رشد گیاه فراهم باشد، ارتفاع آن تا 50 سانتی‌متر هم می‌رسد که می‌تواند به یک درختچه تزیینی زیبا تبدیل شود.

فیکوس لیراتا

دمای مناسب برای گل فیکوس

به طور کلی مهم‌ترین فاکتور برای رشد بهتر و شاداب ماندن گیاهان آپارتمانی، توجه به دمای محیط است؛ مناسب‌ترین دما برای رشد انفجاری فیکوس لیراتا، بین  15 تا 26 درجه سانتی‌گراد است؛ در صورتی که دما بیش از حد گرم یا سرد باشد، ممکن است گیاه آسیب ببیند و رشد آن متوقف شود. در نتیجه اگر قصد دارید گیاه را در خانه نگهداری کنید، بهتر است آن را در مکانی قرار دهید که بیش از اندازه سرد و یا گرم نباشد.

روش تکثیر فیکوس لیراتا

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این گیاه زینتی در میان مردم، روش ساده تکثر آن است؛ شما می‌توانید به روش‌های مختلفی این نوع از گیاه فیکوس را تکثیر کنید؛ اما ساده‌ترین روش برای تکثیر آن، تکثیر از طریق بذر و برگ‌های آن است؛ در صورتی که قصد دارید گیاه را از طریق بذر تکثیر کنید، لازم است بذر را در خاک مرطوب نگهداری کنید و آن را در محیطی با دمای 21 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

برای تکثیر از طریق برگ نیز لازم است آن را از محل بندها برش زده و در آب قرار دهید تا ریشه بزند؛ بعد از ریشه زدن می‌توانید آن را در خاک مناسب کاشته و به مرور زمان رشد آن را مشاهده کنید. به هر حال، برای موفقیت در تکثیر گل فیکوس لیراتا، حفظ دمای مناسب، نور مناسب و مراقبت‌های منظم از گیاهان بسیار مهم است.

مطلب پیشنهادی:  لباس‌هایی با رنگ روشن را چطور ست کنیم؟

نور مورد نیاز برای فیکوس لیراتا

این گل به نور متوسط تا کم نیاز دارد؛ بنابراین باید آن را در محیطی قرار دهید که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نداشته باشد؛ چرا که نور زیاد باعث سوختگی برگ‌ها و از بین رفتن گیاه می‌شود.

فیکوس لیراتا

بهترین روش آبیاری فیکوس لیراتا

بهترین زمان آبیاری وقتی است که خاک آن کاملا خشک شده است. برای آبیاری، زیر گلدان آب بریزید و منتظر شوید تا خاک به طور کامل آب را جذب کند. سپس آب اضافی را از زیر گلدان تخلیه کنید تا ریشه‌های گیاه بیش از اندازه آب را جذب نکنند؛ در فصل بهار و تابستان، ممکن است نیاز به آبیاری بیشتری داشته باشد، اما در فصل پاییز و زمستان، آبیاری را کمتر کنید و اجازه دهید به طور طبیعی خاک خشک شود.

زمان تعویض گلدان گل فیکوس لیراتا

فصل بهار، بهترین زمان برای تعویض گلدان فیکوس است؛ در صورتی که رشد گیاه بیش از اندازه بوده و ریشه‌ها از انتهای گلدان خارج شده‌اند، می‌توانید قبل از فصل بهار هم گلدان آن را تعویض کنید. برای تعویض گلدان، ابتدا گیاه را از گلدان فعلی خود با دقت خارج کنید. سپس ریشه‌های قدیمی را از خاک جدا کرده و اگر لازم است، بخش‌های مرده یا خشک شده آن‌ها را ببرید.

سپس گلدان جدید را با خاک مناسب پر کرده و گیاه را در آن قرار دهید. لازم به ذکر است که گلدان جدید باید اندازه‌ بزرگتری داشته باشد تا به رشد بیشتر گیاه کمک کند. پس از تعویض گلدان، بهتر است گیاه را در محیطی با نور مناسب و دمای مناسب قرار دهید و آبیاری منظم را ادامه دهید تا گیاه به طور صحیح رشد کند.

فیکوس لیراتا

بهترین خاک برای فیکوس لیراتا چیست؟

بهترین خاک برای فیکوس لیراتا، خاکی است که از زهکشی خوبی برخوردار باشد و دارای Ph 5.5 تا 7 و مواد آلی باشد؛ زهکشی خاک در رشد بهتر گیاه نقش بسیار مهمی دارد؛ چرا که باعث می‌شود رطوبت خاک بهتر حفظ شود؛ همچنین باید خاک گلدان هوادهی بالایی داشته باشد تا ریشه در آن دچار قارچ و کپک نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…