‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریشه نام های بعضی کوه های معروف ایران

1
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که علت نام گذاری برخی از کوه های معروف ایران را ندانید و کنجکاو باشید برای دانستن! در این صورت این نوشتار می تواند برای شما جالب باشد...
کوه های معروف ایران

ایران زیبای ما طبیعت ، و کوه های بسیاری دارد که گاهی اسامی شان برای مان عجیب به نظر می رسد… کوه‌های معروفی چون دماوند، علم کوه، سبلان و بسیاری کوه های دیگر که شاید تا به حال اسم شان را هم نشنیده باشید! با دلتامگ همراه باشید تا با علت نامگذاری برخی از کوه های معروف ایران آشنا سوید.

دماوند

دماوند يا دنباوند مركب از دو جزء دم به معناي دمه و بخار و پسوند آوند. به معناي داراي دمه و دود و بخار.

دماوند بلندترین کوه ایران است و هرساله در تابستان، کوهنوردان بسیاری برای صعود به آن راهی مازندران می‌شوند و تجربه‌‌ بی نظیری را رقم می‌زنند.

کوه های معروف ایران

 البرز

البرز در پهلوي، هربرز، هره‌برز، هربورس و در اوستا، هره برزئيتي و يا هارابرزايتي ناميده شده است.
اين اسم مركب از دو جزء هر به معني كوه و برز به معني بالا، بلند و بزرگ و در مجموع به معني كوه بلند، كوه مرتفع و كوه بزرگ است. رشته کوه البرز یکی از رشته کوه های معروف ایران است و معمولا نام آن در کنار نام رشته کوه زاگرس برده می شود.

 زاگرس

ریشه اوستایی آن زاگر Za-G’R’ به معنای کوه بزرگ است. بنا به نظر آقاي دكتر پرويز اذكائي نام زاگرس برگرفته شده از نام يكي از قبايل ماد به نام زاگارثی/ساگارتی (Zagarthians/Sagarthians) بوده كه با تغيير ساگارت= زاگارت= زاگرت به زاگرس تبديل شده است. واژه زاكرو به معني پشته‌ بلند سربركشيده است و همين واژه در نزد يونانيان زاگرس شده است. زاگرس نیز از رشته کوه های مهم ایران است و معمولا نام آن در کنار نام رشته کوه البرز برده می شود.

 تفتان

درباره‌ نام تفتان باید گفت که برخي معتقدند كه اين نام از واژه‌ي تفت به معناي گرم و سوزان آمده است و اين نامگذاري به سبب خروج دمه‌هاي آتشفشاني مركب از بخارآب و گاز گوگرد از دهانه‌ي آن است.

قله تفتان کوهی آتشفشانی است که در جنوب شرقی ایران و در نزدیکی مرز پاکستان قرار دارد. این قله یکی از بلندترین قله های ایران است که ارتفاع آن از سطح دریا در حدود 4042 متر (13228 فوت) است. قله تفتان بخشی از گروه آتشفشانی تفتان است که شامل چندین مخروط آتشفشانی دیگر در منطقه می شود.

این کوه به‌خاطر زمین‌های ناهموار، مناظر آتشفشانی، و مسیرهای کوهنوردی چالش برانگیزش شناخته شده است. این یک مقصد محبوب برای کوهنوردان و ماجراجویان است که به دنبال کشف ویژگی های زمین شناسی منحصر به فرد آن و تجربه زیبایی مناظر بیابانی اطراف هستند.

سبلان

سبلان را در محل، سولان گويند. بعضي آن‌را برگرفته از كلمه‌ي تركي سو-آلان به معني آبگير مي‌دانند. شايد اين وجه تسميه به سبب وجود برف‌هاي دايمي بوده كه هميشه آب‌ها و چشمه‌ها از آن جاري است. هم چنین در زبان ترکی ساوالان از دو کلمه “ساو” به معنی “وحی” و “آلان” هم یعنی “گرفتن” نیز به کار برده شده است که در اینصورت “ساوالان” به معنی “وحی گیرنده” نیز می باشد.

توچال

به معني چال آبگير و درياچه‌ي كوچك است و چون قله‌ توچال در كنار درياچه قرار دارد آن را بدين نام خوانده‌اند.

قله توچال کوهی برجسته در رشته کوه البرز در نزدیکی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. این یکی از مناطق تفریحی محبوب برای مردم محلی و بازدیدکنندگان به دلیل نزدیکی به شهر و در دسترس بودن فعالیت های مختلف در فضای باز است.

قله توچال با ارتفاع تقریبی 3964 متر (13005 فوت) از سطح دریا، یکی از بلندترین قله های رشته کوه البرز است. این کوه مناظر خیره کننده ای از تهران و مناطق اطراف را به ویژه در روزهای صاف به نمایش می گذارد.

یکی از جاذبه های اصلی قله توچال تله کابین توچال است، تله کابین که بازدیدکنندگان را از پایه کوه به ارتفاعات بالاتر می برد و دسترسی به مسیرهای پیاده روی، پیست های اسکی و سایر امکانات تفریحی را فراهم می کند. مجموعه توچال همچنین شامل رستوران ها، کافه ها و اقامتگاه هایی برای بازدیدکنندگان می باشد.

مطلب پیشنهادی:  نقطه وسط دنیا کجاست؟

کوه های معروف ایران

 شيركوه

شیرکوه واقع در جنوب غربي يزد است و سالانه مقصد و هدف کوهنوردان زیادی از سراسر ایران است.
دو روايت براي وجه تسميه وجود دارد :
۱- شكل كوه مانند شيري است كه سر بر دست نهاده و خفته است
۲- قله اين كوه در بيشتر روزهاي سال از برف پوشيده و به رنگ شير، سفيد است.

كركس

در ۱۲ كيلومتري جنوب غربي نطنز قرار دارد. حمداله مستوفي در باره‌ي كركس نوشته است: کوهي سخت بلند است و از بلندي كركس بر فرازش نمي‌رود.

قله کرکس که به نام کوه کرکس نیز شناخته می شود، کوهی برجسته در رشته کوه زاگرس در ایران است. این قله با ارتفاع تقریبی 3899 متر (12792 فوت) از سطح دریا یکی از بلندترین قله های رشته زاگرس است.

قله کرکس در استان چهارمحال و بختیاری ایران و در نزدیکی شهرکرد واقع شده است. این کوه مناظر خیره کننده ای از مناظر اطراف از جمله دره ها، رودخانه ها و دیگر قله های رشته زاگرس را ارائه می دهد.

 هزار

فراواني وجود گياهان معطر و داروئي گوناگوني است كه قبلا به هزارگياه معروف بوده و وجود گياهان معطري كه عطر آن فضاي كوهستان را آكنده مي‌سازد.

قله هزار که به نام هزار چال یا هزار مسجد نیز شناخته می شود، کوهی برجسته در رشته کوه البرز در ایران است. این قله با ارتفاع تقریبی 4000 متر (13123 فوت) از سطح دریا یکی از بلندترین قله های رشته کوه البرز است.

قله هزار در استان مازندران ایران و در نزدیکی شهر آمل قرار دارد. این کوه مناظر خیره کننده ای از مناظر اطراف از جمله دره های سرسبز، چمنزارهای آلپ و دیگر قله های رشته کوه البرز را ارائه می دهد.

پیاده‌روی و کوهنوردی از فعالیت‌های محبوب در قله هزار است که علاقه‌مندان به فضای باز و ماجراجویانی را که به دنبال کشف زمین‌های چالش برانگیز و مسیرهای دیدنی آن هستند، جذب می‌کند. دامنه های ناهموار کوه، یال های صخره ای و قله های پوشیده از برف، تجربه های متنوعی را برای کوهنوردان و کوهنوردان فراهم می کند.

قله هزار به خاطر زیبایی طبیعی خیره کننده اش، با مناظر پانوراما، گیاهان و جانوران متنوع، و مناطق بکر وحشی که بر جذابیت آن می افزاید، شناخته شده است. موقعیت دورافتاده و محیط دست نخورده این کوه، آن را به مقصدی ایده آل برای کسانی که به دنبال تجربه ای واقعی از طبیعت بیابانی هستند، تبدیل کرده است.

 الموت

قلعه‌ الموت را به سبب ارتفاعي كه دارد ((اله‌موت)) گفتند يعني عقاب آشيان، زيرا ((اله)) به معني عقاب و ((آموت)) به معني آشيان است و چون عقاب در جاهاي بلند آشيان مي‌كند، آن قلعه را بدين نام خوانده‌اند و به كثرت استعمال ((الموت)) شده است.

همان طور که مشاهده کردید وجه تسمیه نام کوه های معروف ایران جالب ، جالب و بعضا دور از ذهن است ، البته که دیدن این کوه های خاص و زیبا می تواند بسیار جالب تر از نام گذاری های عجیب آن‌ها باشد… بنابراین، اگر به کوهنوردی علاقه مندید می توانید صعود به این کوه‌ها را در برنامه خود قرار دهید.

یک نظر

  1. همراه با شما

    16 فروردین 1403 در 1:14 ق.ظ

    اطلاعات جالبی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…