سریع‌ ترین راه گرفتن حکم تخلیه

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از رایج‌ترین دعاوی که در حوزه ملکی بین مردم وجود دارد، گرفتن حکم تخلیه آن هم در سریع‌ترین زمان ممکن است.
سریع‌ ترین راه گرفتن حکم تخلیه

سریع‌ ترین راه گرفتن حکم تخلیه یکی از خواسته‌های مهم افراد است. امروزه یکی از قراردادهای بسیار رایج بین مردم قرارداد اجاره است. به‌موجب این قرارداد مستأجر باید بابت اجاره ملک مبلغی را به طریقی که در قرارداد تعیین شده به صاحبخانه پرداخته و طرفین قرارداد نیز نسبت به هم تعهداتی دارند که موظف به رعایت آن هستند. همراه دلتامگ باشید.

چه زمانی می‌توان حکم تخلیه گرفت؟

یکی از نکات مهمی که باید بدانید آن است که چه زمانی می‌توانید برای دریافت این حکم اقدام کنید.

  • اولین مورد آن است که مدت‌زمان اجاره طبق قرارداد تعیین شده میان مالک و مستأجر به اتمام رسیده باشد؛ ولی مستأجر همچنان برای تخلیه ملک اقدام نکرده باشد؛ در این شرایط صاحبخانه می‌تواند اقدام به گرفتن حکم تخلیه کند.
  • همچنین اگر مستأجر به مدت سه ماه از موعد پرداخت اجاره، هیچ مبلغی را به مالک پرداخت نکرده باشد.
  • از جمله موارد مهم که موجر می‌تواند حکم تخلیه را دریافت کند زمانی است که مستأجر از ملک مورد اجاره برای اعمال غیرمشروع و غیراخلاقی استفاده کند.
  • مستأجر ملک اجاره شده را به دیگری اجاره یا انتقال داده باشد. البته لازم به ذکر است اگر مستأجر این کار را با اجازه موجر انجام داده باشد، موجر نمی‌تواند درخواست گرفتن حکم تخلیه کند.

درصورتی‌که هر کدام از موارد فوق‌الذکر رخ‌داده باشد موجر می‌تواند برای دریافت حکم تخلیه از طریق مراکز قانونی اقدام نماید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید /آن است که قرارداد میان موجر و مستأجر به دو صورت رسمی و غیررسمی است.

اگر قرارداد به‌صورت رسمی باشد موجر می‌تواند به‌عنوان سریع ترین راه گرفتن حکم تخلیه طبق قانون به اداره ثبت‌اسناد مراجعه کرده و این حکم را دریافت کند، سپس برای درخواست صدور اجرائیه به دفتر اسناد رسمی که قرارداد در آن تنظیم گردیده مراجعه کند.

چه زمانی می‌توان حکم تخلیه گرفت؟

سریع‌ ترین راه گرفتن حکم تخلیه

در صورت بروز هرکدام از مواردی که قبلاً به آن اشاره کردیم موجر می‌تواند به یکی از روش‌های زیر به‌عنوان سریع ترین راه گرفتن حکم تخلیه طبق قانون اقدام کند:

  • ثبت‌اسناد و املاک: دراین‌رابطه باید بدانید که موجر برای گرفتن حکم تخلیه از این طریق باید قرارداد رسمی داشته باشد و بعد از مراجعه به این سازمان و پشت سر گذاشتن مراحل قانونی که طی 48 ساعت انجام می‌شود، نامه تخلیه به مستاجر ابلاغ شده که نهایت فرصت برای تخلیه ملک از این طریق 3 روز است.
  • شورای حل اختلاف و دادگاه: اگر موجر از طریق این مراجع قانونی اقدام کند لازم است که مدارک و اسناد مربوطه را به همراه دادخواست دریافت حکم تخلیه به دادگاه ارائه کند، بعد از طی مراحل قانونی در صورت واجد شرایط بودن این دادخواست حکم تخلیه صادر شده و در طی 24 ساعت به مستاجر ابلاغ می‌شود.در این حالت نیز به مستاجر 3 روز فرصت داده می‌شود که ملک را تخلیه کند.
مطلب پیشنهادی:  مدارک موردنیاز برای طلاق + ویدیو

مراحل و نحوه سریع ترین راه گرفتن حکم تخلیه طبق قانون از طریق شورا

مراحل و نحوه سریع ترین راه گرفتن حکم تخلیه طبق قانون از طریق شورا

  • در اولین مرحله از سریع‌ ترین راه گرفتن حکم تخلیه موجر باید برای تنظیم دادخواست مربوطه اقدام کرده و فایل آن را بر روی یک حافظه جانبی ذخیره کند.
  • در مرحله دوم لازم است که موجر در سامانه ثنا ثبت‌نام کند تا از این طریق بتواند مراحل و حکم‌های ابلاغیه از سوی مراجع قضایی را دریافت کند.
  • موجر دادخواست تنظیم شده را از طریق مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی ثبت می‌کند و این سامانه نیز اقدامات لازم برای ارسال دادخواست به شورای حل اختلاف را انجام می‌دهد.
  • بعد از ارجاع دادخواست، در صورت وجود شرایط لازم، شورا حکم تخلیه را صادر  کرده و با مراجعه و حضور موجر حکم صادره اجرا می‌شود.
  • ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که در صورت درخواست مستأجر، شورا به مدت یک ماه برای تخلیه ملک به مستأجر مهلت می‌دهد. البته توجه داشته باشید که این مهلت تنها یک‌مرتبه امکان‌پذیر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…